به گزارش اکوایران ؛ محمدرضا کرباسی معاون بین‌الملل اتاق ایران در گفت‌وگو با روزنامه وچرنی‌لیست کرواسی، مباحثی درباره روابط تجاری دو کشور مطرح کرده است.

وی در این گفت و گو به این نکته اشاره کرد که کشورهای عضو حوزه بالکان از جنبه‌های مختلفی مورد توجه فعالان اقتصادی ایران قرار دارند. با این حال بخشی از کالاهای تولیدی حوزه بالکان برای واردات به ایران و برعکس برخی کالاهای ایران برای صادرات به این کشورها نه به‌صورت مستقیم بلکه از طریق کشور ثالث انجام می‌شود که در این خصوص باید تلاش کنیم تجارت مستقیم میان ایران و کرواسی و در کلان موضوع با منطقه بالکان برقرار شود؛ چراکه به‌مراتب قیمت تمام شده کالاها کمتر از حالت تجارت غیرمستقیم خواهد بود. به گفته معاون بین‌الملل اتاق ایران؛ بخش بزرگی از مردم کشورهای عضو حوزه بالکان مسلمان هستند و علاقه مسلمانان به استفاده از کالاهای حلال بر کسی پوشیده نیست. این ظرفیت خیلی خوبی برای ایران است. با توجه به اینکه بیش از ۹۸ درصد مردم ایران مسلمان هستند اکثریت قریب به اتفاق کالاهای تولیدی ما از حلیت کامل برخوردار و مناسب بازار بالکان هستند.

به گزارش اتاق بازرگانی ایران، کرباسی با اشاره به اینکه به منظور توسعه روابط با کشورهای حوزه بالکان هیات های مختلفی اعزام کرده ایم گفت: در این راستا ما هیات های مختلفی را به کشورهای حوزه بالکان ازجمله کرواسی و بوسنی و هرزگوین اعزام کردیم و هیات های مختلفی را هم از این منطقه در ایران میزبان بودیم و به دنبال این رفت و آمدهای تجاری بین موسسه جهانی حلال ایران که وابسته به اتاق بازرگانی است با مرکز صدور گواهی حلال کورواسی موافقت‌نامه همکاری‌های بلندمدت را امضا کردیم. بر اساس این موافقت‌نامه چند تصمیم اتحاذ شده که قرار است ظرف ۲ سال آینده آن‌ها را به اجرا بگذاریم.

به گفته وی کرواسی منطقه صنعتی است و یک سری تولیدات حلال دارد، به همین منظور بر اساس توافقی که ما با مرکز صدور گواهی حلال زاگرب امضا کردیم قرار بر این است که کارهای تحقیقاتی را انجام بدهیم و در کنار این تلاش کنیم از ظرفیت‌های تولیدی صنایع غذایی مورد نیاز بازار دو کشور برای صادرات بهره برداری کنیم. کرباسی در خصوص اینکه از طرف ایران قرار است چه شرکت‌هایی با کرواسی وارد همکاری شوند نیز عنوان کرد: در حال حاضر تعداد شرکت‌هایی که با کرواسی کار می‌کنند به واسطه نبود اطلاعات لازم برای همکاری‌های اقتصادی بلندمدت محدود است. ما تلاش داریم با همکاری اتاق بازرگانی کرواسی مبادله اطلاعات را در سطح گسترده‌تری انجام دهیم و شرکت‌ها را برای همکاری‌های بلندمدت بسیج کنیم.

به گفته کرباسی، حجم روابط اقتصادی ایران و کرواسی در سال ۲۰۲۰ تنها ۸ میلیون دلار بوده است که دلیل اصلی آن ناشی از اطلاعات کم تجار و غیرفعال بودن آن‌ها بوده است. پیشنهاد ما برای افزایش حجم روابط اقتصادی دو کشور فعال کردن مکانیزم تهاتر بین ایران و کرواسی است تا کالاها به طور مستقیم و بدون انجام عملیات بانکی مبادله شوند.