به گزارش اکوایران، بازار یکسال است در رکود درجا می‌زند. رکودی که به نظر می‌رسد با سیاست‌های غلط دولت تمدید می‌شود. بررسی های «اکوایران» نشان می‌دهد، فروشندگان بازار تمایلی به عرضه محصولات خود ندارند. چون اگر بفروشند ضرر می‌کند؛ البته به گفته آنها اگر نفروشند هم ضرر می‌کنند. چون سرمایه خوابیده است. ولی ظاهرا صنف‌های خاص ترجیح می‌دهند سرمایه بخوابد تا از بازار حذف نشوند. 

محمود بنانژاد، دبیرکل اتاق اصناف ایران در گفتگو با «اکوایران» درباره وضعیت بازار در سال گذشته و شرایط آن در روزهای آتی صحبت می‌کند.

بنانژاد می‌گوید: سال گذشته رکود شدیدی در بازار حاکم بود که خیلی از فعالان بازار را مستاصل کرد. البته همه امیدوار بودند پایان سال ۱۴۰۲ بازار خوب کار کند و کم و کسری‌های طول سال را پوشش دهد. اما این اتفاق نیفتاد. همین رکود زیاد ما را نسبت به آینده نگران کرده است. مسئله نرخ مالیات که در بودجه دیده شده این نگرانی‌ها را بیشتر کرده است. طبق قانون حدود ۴۰ الی ۵۰ درصد افزایش مالیات دیده شده است.

او می‌افزاید: البته در بودجه اعلام شده که بخشی از افزایش مالیات در قالب منابع جدید دیده شده است. یعنی شناسایی مودیان جدید در دستور کار است. در واقع قرار نیست که بار مالیاتی زیادی بر دوش بازار سوار شود. با این حال تجربه سالیان گذشته نشان داده عمدتاً بار مالیات بر دوش اصناف یا صنعت بوده است که با توجه به رکود شدید همین ارقام هم بار جدیدی به این حوزه وارد خواهد کرد.

بنانژاد با نقد شیوه توزیع یارانه از سوی دولت در تمام سال‌های گذشته می‌گوید: پرداخت یارانه به صورت آشکار و پنهان در همه این سال‌ها یک چالش بزرگ برای اقتصاد کشور بوده است. به همین دلیل ما خواهان این هستیم، دولت موضوع اصلاح هدفمندی یارانه‌ها به شکل صحیح را در دستور کار خود قرار دهد. تاکنون شیوه پرداخت یارانه‌ها و چند نرخی شدن اقلام مهم از جمله بنزین، نان، ارز و ... فشار زیادی به اقتصاد وارد کرده  و به آن  آسیب جدی زده است. 

او می افزاید: ما خواهان یکسان‌سازی تمام نرخ‌ها از جمله ارز ، آرد و نان، سکه  هستیم. چون چند نرخی بودن کالاها منجر به پایداری رانت و فساد می‌شود. هم اکنون ما در توزیع آرد به دلیل چند نرخی بودن آن مشکل داریم. اگر هدفمندی یارانه‌ها به شکل درستی رخ دهد. ما در مصرف و در نظارت‌های قبل از عرضه دقیق‌تر می‌توانیم عمل کنیم. ما در چرخه نظارت سردرگم هستیم و ساز و کارش یکسان‌سازی نرخ هاست.

تشدید رکود در بازار

دبیرکل اتاق اصناف ایران می‌گوید: در سال جاری باید دولت از اقدامات هیجانی پرهیز کند. اگر تلاطم‌ها ادامه یابد و سیاستگذاران و دولتمردان درست رفتار نکنند، رکود مضاعف در بازار رخ می‌دهد.

او همچنین تاکید می‌کند: دولت مالیات ستانی از مودیان جدید را پیگیری کند. ما در اتاق اصناف آماده همکاری با سازمان امور مالیاتی هستیم. ما پروانه‌های جدید صادر می‌کنیم و طبیعتاً این گروه بخشی از همان مودیان جدید خواهند بود.

 یکی از اتفاقات خوب سال گذشته از نگاه بنانژاد دسته‌بندی اصناف برای ورود به  سامانه مودیان بود. امسال قرار است کسانی که حدود ۱۵ میلیارد به بالا درآمد دارند، مشمول سامانه مودیان شوند. البته با توجه به رکود در بازار به گفته دبیرکل اتاق اصناف ایران بعید است درصد زیادی از اصناف وارد این سامانه شوند. چون با توجه به رکود حاضر  درصد کمی درآمد حدود  15 میلیارد تومان خواهند داشت. برهمین اساس هم پیش‌بینی می‌کند که  درصد کمی از اصناف امسال وارد سامانه شوند.

گره کور بازار

یکی از چالش‌های سال گذشته اصناف ورود آنها به سامانه جامع تجارت بود. سال گذشته مقرر شده بود، چند گروه از اصناف، قیمت تمام محصولات خود در سامانه جامع بارگذاری کنند. مثلاً در خصوص لوازم یدکی که به گفته بنانژاد بالای 150 قلم کالا در این بخش بود باید صنف همه محصولات را ثبت میکرد. درحالی که ثبت این همه کالا در مدت زمان کوتاه امکان پذیر نبود. برای همین بسیاری از انبارهای اصناف توقیف شد و بازار دچار اختلال شد.  

طبق اظهارات دبیرکل اتاق اصناف ایران، بسیاری از واحدهای فروش سیستم کامپیوتر هنوز ندارند و نمی‌توانند به سرعت داده‌های خود را ثبت کنند. برهمین اساس هم سال گذشته در حوزه توزیع لاستیک هم کشور مجدد دچار مشکل شد. بازار به دلیل عدم امکان ثبت همه واحدها در سامانه با اختلال مواجه شد.

بنانژآد می‌گوید: اگر امسال به سیاق سال گذشته رفتار کنیم شاهد التهاب در بازار خواهیم بود. امروز اگر فروشنده کالایش را بفروشد یک جور ضرر می‌کند و اگر آن کالا را نفروشد یک  جور دیگر ضرر می‌کند.  وقتی امروز بازار کالا را بفروشد، دیگر فروشنده نمی‌تواند  همان کالا را با قیمت سابق بخرد و اگر نفروشد سرمایه‌اش راکد می‌ماند. اگر فروشنده کالا را بفروشد و نتواند آن را تامین کند یعنی سرمایه‌اش تقلیل رفته است. اتفاقی که این روزها زیاد افتاده است.

ما خواهان ثبات در بازار هستیم. حداقل یک سال تمام شاخص‌های اصلی ثابت بماند و بازار تصویر روشنی از آینده شاخص‌ها داشته باشد.

مالیات دستفروشان صفر است

دبیرکل اتاق اصناف ایران در مورد شناسنامه‌دار شدن دستفروشان هم به «اکوایران» می‌گوید:  قرار نیست از دست فروشان مالیات گرفته شود. البته دستفروشان زیر مجموعه اتاق اصناف نیست و زیرمجموعه شهرداری هستند. اما طبق داده‌های ما  شناسه‌دار شدن آنها صرفا به معنای ثبات کار آنهاست و کسی قرار نیست از آنها مالیات بگیرد.