به گزارش اکوایران؛ با توجه به این اقدام روسیه می‌توان گفت این کشور صادرات جو را آسان و در مقابل روند صادرات ذرت و گندم را سخت کرده است؛ اقدامی که منجر به گران شدن صادرات گندم و ذرت خواهد شد.

بر این اساس ابلاغیه جدید این کشور برای هفته پیش‌رو شاهد افزایش عوارض صادراتی گندم به ٥،٢٢٤ روبل و ذرت به ٣،١٢٠ روبل و در مقابل کاهش عوارض صادراتى جو  به ١،١٦١ روبل خواهیم بود.

پس از جنگ روسیه و اوکراین، روسیه عوارض گمرکی صادرات غلات خود را به صورت هفتگی اعلام می کند تا به این طریق بتواند نظارت کامل بر بازار داشته باشد و کنترل قیمت را در اختیار گیرد.

5 خریدار اصلی غلات روسیه

روسیه یکی از مهمترین کشورهای تولیدکننده غلات در دنیا محسوب می‌شود و با توجه به داده‌های اعلام شده از سوی اتحادیه صادرکنندگان غلات روسیه در سه ماهه اول سال کشاورزی ٢٠٢٣/٢٠٢٤ (ژوئیه تا سپتامبر) بیشترین واردات غلات روسیه از سوی کشورهای «مصر»، «ترکیه»، «ایران»، «عربستان سعودی» و «لیبی» صورت گرفته است.

طبق اعلام اتحادیه صادرکنندگان غلات روسیه، در بازه زمانی مورد بررسی «مصر» در خرید غلات از روسیه صدرنشین بوده است. براساس داده‌های اعلام شده مصر در این مدت ٢.٠٣١ میلیون تن غلات از روسیه وارد کرده که ٩.١ درصد بیشتر از سال قبل (١.٨٦٢ میلیون تن) بوده است.

موقعیت محکم صادرکنندگان روسی در مناقصات GASC (سازمان دولتی مصر جهت خرید کالاهاى اساسى) باعث تحریک بخش خصوصى مصر در افزایش روند تقاضا از بازار روسیه شده است.

در رتبه دوم غلات از صادرکنندگان روسی «ترکیه» قرار گرفته است، حجم واردات این کشور از روسیه در مدت زمان مورد بررسی برابر با ١.٨٦٤ میلیون تن (١٠.٣ درصد کمتر) در جایگاه دوم قرار گرفت. ترکیه در سال قبل، ٢.٠٥٧ میلیون تن، غلات از روسیه خرید کرده است.

رتبه سوم توسط «ایران» تکمیل شده است؛ سال گذشته ایران با ٢.٤١٢ میلیون تن در صدر قرار داشت. در این سال، ایران خرید غلات را تقریباً یک چهارم کاهش  داده و به ١.٨١٧ میلیون تن رساند.

 در رتبه چهارم «عربستان سعودی» با  ١.٦٦٤ میلیون تن (١.٦ برابر بیشتر نسبت به سال قبل) قرار دارد و در رتبه پنجم «لیبی» قرار گرفته که ١.١٠٨ میلیون تن غلات روسیه را در مقایسه با ٣٩٨ هزار تن در سال گذشته وارد کرده است.

در سه ماهه اول سال کشاورزی ٢٠٢٣/٢٠٢٤ صادرات غلات روسیه، طبق داده های اولیه ١٨.١٨ میلیون تن بوده است که ١.٦ برابر بیشتر از یک سال قبل (١١.٢ میلیون تن) محسوب می‌شود.