به گزارش اکوایران، در روزهای پایانی فصل تابستان تعداد فروشگاه‌هایی که تابلوی حراج نصب کردند، بیشتر شدند. اما بسیاری از فروشگاه‌ها ظاهرا قصد فروش فوق‌العاده دارند و تغییری در قیمت اجناس آنها رخ نداده است.  برای همین «اکوایران» از قاسم نوده فراهانی عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران پرسید؛ چطور می‌توانیم متوجه شویم یک فروشگاه حراج واقعی گذاشته است؟ او گفت: فروش فوق العاده قوانین خاص خودش را دارد. فروشگاه‌ها برای انجام فروش فوق‌العاده، باید از اتحادیه مربوط  مجوزهای لازم را دریافت کنند. پس از اجرای فروش فوق العاده هم  بازرسان  بر واقعی بودن این فروش فوق العاده نظارت خواهند کرد. بنابراین عمده حراج ها واقعی است. 

او ادامه داد: کف یک حراج 5 درصد و سقف آن براساس نظر اتحادیه تعیین می‌شود. این نوسان هم برحسب سودی است که کالا دارد؛ برخی کالاها کشش دارند بیشتر تخفیف داده می‌شود و برخی کمتر . فروشگاهی نمی‌تواند سرخود دست به حراج نامتعارف بزند . در مقابل هم اگر فروشگاهی تابلوی فروش فوق العاده بگذارد، نمی‌تواند تخفیف ندهد. اگر حراجی واقعی نباشد، با آن برخورد می‌شود.

نوده فراهانی تاکید کرد: این فروش‌های فوق‌العاده با درصد تخفیف‌های متفاوت و متناسب با کالا، برای توزیع با قیمت پایین‌تر به مصرف کننده است.

مصطفی کیاسر رئیس بازرسی اتاق اصناف تهران نیز به «اکوایران» گفت: هر حراجی که از سوی اتحادیه مجوز نداشته باشد، مصداق حراج فیک است و فروشگاه‌های که حراج‌ فیک داشته باشند از سوی اتاق اصناف توبیخ می‌شوند. او افزود: تمام فروشگاه‌هایی هم که حراج آنها غیر واقعی است، یعنی مجوز دارند ولی حراج را رعایت نمی‌کنند، پس از بررسی ما و تعیین جریمه پرونده‌ آنها به تعزیرات می‌رود.

او تاکید کرد: کسانی که حراج فیک دارند و یا حراج غیرواقعی از نگاه اتاق اصناف عملشان مصداق گران‌فروشی است و مجازاتشان همتراز با گران‌فروشان است. در این پرونده‌ها نیز  مثلا اگر در فروشگاه پوشاک ما فروشنده را 50 میلیون جریمه کنیم وقتی پرونده به تعزیرات می‌رود ضریب 10 درصدی به جریمه ها اضافه می‌شود.

البته یک منبع آگاه به «اکوایران» گفت: جریمه‌های وارده بازدارندگی چندانی ندارد و برای همین حراج فیک و غیر واقعی زیاد است.  او افزود: تنها راه برای اینکه بدانید حراجی واقعی است یا نه این که از فروشنده بخواهید مجوز اتحادیه را به شما نشان دهد.

حراج آزاد به مناسب بازگشایی مدارس

طبق اعلام اتاق اصناف ایران، درحال حاضر  به مناسبت بازگشایی مدارس، فروش فوق‌العاده پاییزه صنف نوشت افزار و سایر صنوف مرتبط از جمله کیف، کفش و پوشاک هم می‌توانند تخفیف دهند. 

درضمن مطابق رویه هر ساله و با توجه به نزدیک شدن به ایام بازگشایی مدارس، بازرسی بر بازار اقلام پرمصرف مهرماه را افزایش داده است. به گفته نوده فراهانی در نظارت‌ها  درج قیمت فروش و ارائه فاکتور فروش معتبر از اولویت ها است. ضمنا واحدهای عرضه کننده نوشت افزار لازم است از عرضه هرگونه نوشت افزار منقوش به تصاویر غیراخلاقی و ضد ارزشی خودداری کنند.