به گزارش اکوایران، مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، پروژ ه برندینگ کالاهای ایرانی را از سه سال قبل شروع کرده است. پروژه ای که هنوز داده های مبنی بر موفقیت آن وجود ندارد. اما اولین پروژه مرکز مالکیت معنوی برندینگ فرش ایرانی بود. حال این مرکز به دنبال ایجاد برندینگ زعفران و پس از آن پسته ایران است. 

در واقع سه کالایی که در یک دهه گذشته به دلیل سنگ اندازی‌های متعدد بخش دولتی از بسیاری از بازارهای خود را از دست داده‌اند و درحال حاضر  میزان صادرات هر کدام از این اقلام به کمتر از نصف صادرات دهه‌های گذشته رسیده است.

حال سیامک اسلامی رئیس مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور معتقد است: با تکمیل برندینگ زعفران و اعطای یک نام و نشان تجاری، می‌توان اعتبار این محصول کشورمان را نزد مصرف‌کنندگان بین‌المللی افزایش داد و موجب افزایش سودآوری زعفران شد.

علی محمد شریعتی ‌مقدم  رئیس هیئت مدیره صندوق توسعه صادرات زعفران ایران نیز معتقد است: زعفران می‌تواند پیش قراول توسعه اقتصادی ایران باشد؛ چراکه محصولی استثنایی است و با ثبت برند ایران در بازار جهانی و توسعه صادرات این محصول، فعالیت‌های زیادی تحت‌الشعاع قرار می‌گیرند.

اگرچه برنامه جهش تولید و صادرات زعفران ایران در سال 1398 توسط شورای ملی زعفران ایران تدوین شد اما تاکنون به گفته محسن احتشام رئیس شورای ملی زعفران ایران اقدامات موثری برای ثبت جهانی برند زعفران ایران انجام نشده است. 

برهمین اساس نیز سال گذشته میزان صادرات زعفران ایران از 240 تن فراتر نرفت. با این حال عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی بر این باور است دست یابی به هدف صادرات یک میلیارد دلاری زعفران امکان‌پذیر است.

پیش بینی صادرات سال جاری

براساس داده‌های موجود از نیمه مهرماه با ورود محصول جدید زعفران قیمت زعفران مجدد افزایش خواهد یافت. طبق برآورد شورای ملی زعفران قیمت هرکیلو زعفران دسته ۳۵ میلیون و زعفران نگین ۴۸ میلیون تومان است.

درضمن قیمت هرکیلو زعفران پوشال ۴۳ تا ۴۴ میلیون تومان، سرگل ۴۶ تا ۴۷ میلیون تومان و نگین ۴۶ تا ۴۸ میلیون تومان برآورد شده است.