به گزارش اکوایران؛ داده‌های اعلام شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی نشان می‌دهد از فروردین سال‌جاری تا امروز در مجموع 110 هزار تن دانه روغنی کلزا از کشاورزان خریداری شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی 10 هزار تنی داشته است.

اوکراین یکی از تامین‌کنندگان اصلی دانه‌های روغنی در کشور محسوب می‌شود و جنگ این کشور با روسیه این نگرانی را به وجود آورد که تامین این دانه‌های روغنی با مشکل مواجه شود،‌ نگرانی که مسوولان وزارت جهادکشاورزی معتقدند با افزایش میزان تولید کشاورزان برطرف شده است.

با توجه به داده‌های اعلام شده این سوال مطرح می‌شود که تاکنون چه میزان از مجموع مطالبات کشاورزان تولیدکننده کلزا پرداخت شده است؟ در این خصوص مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران می گوید: تا این تاریخ، ۳ هزار و ۶۹ میلیارد تومان کلزا از کشاورزان خریداری شده است که از این میزان 70 درصد از مطالبات کشاورزان این بخش پرداخت شده و پرداخت باقی مانده مطالبات نیز در دست پیگیری است.

به گفته سعید راد؛ سال گذشته تا این تاریخ، کمتر از ۱۰۰ هزار تن کلزا خریداری شده بود که امسال این میزان با افزایش ۱۰ هزار تن، به حدود ۱۱۰ هزار تن افزایش یافته است.

استان‌های پیشتاز

داده‌های اعلام شده از سوی شرکت بازرگانی دولتی ایران نشان می‌دهد در بازه زمانی مورد بررسی ۵۵ درصد خرید کلزای کل کشور در سه استان خوزستان، گلستان و مازندران صورت گرفته است با این شرایط کلزای خریداری شده از کشاورزان استان خوزستان حدود ۳۱ هزار تن، استان گلستان بیش از ۲۰ هزار تن و استان مازندران بیش از ۹۰۰۰ هزار تُن بوده است.

به گفته مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران بعد از این سه استان، به ترتیب استان‌های ایلام، اردبیل، قزوین، فارس، کردستان، آذربایجان غربی و کرمانشاه در رتبه‌های چهارم تا دهم خرید کلزا قرار دارند. از سوی دیگر تاکنون5 هزار و 563 تن محصول گلرنگ به ارزش ۱۳۸ میلیارد تومان از کشاورزان ۵ استان اصفهان، فارس، لرستان، کرمانشاه و کردستان خریداری شده است.