به گزارش اکوایران؛ سال گذشته وزارت نیرو برای مدیریت مصرف برق، محدودیت‌هایی را در تامین برق صنایع ایجاد کرده و انشعابات جدید برق نداده است. تا جایی که در سال 1401 بیش از 6 هزار و 400 فقره پروانه بهره‌برداری صنعت و معدن صادر شده که از این تعداد تنها حدود 2 هزار مشترک صنعتی و معدنی اضافه شده است با این حال نه تنها مشکل ناترازی برطرف نشده بلکه ناترازی برق تو سال‌های اخیر، به کمبود برق تغییر پیدا کرده این کمبود تنها شامل ماه‌های گرم سال یعنی از خرداد تا شهریور نمی‌شود و در برخی مواقع در زمستان هم به دلیل کمبود سوخت تو سال‌های اخیر خودش رو نشون داده است.  

مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی‌ ایران، درگزارشی اعلام کرده که سال 1400 کمبود برق حدود 17 هزار مگاوات بوده که تو سال گذشته به رقمی حدود 12 هزار مگاوات کاهش پیدا کرده است.

براساس این گزارش بخشی از این کسری از طریـق جابجایـی بـار جبـران شـده و بیشترین سهم رو صنایع به دوش کشیدن از طرف دیگه محدودیت‌هایی هم تو شکل‌گیری تقاضای جدید صنعتی، ایجاد شده تا مصرف از این طریق افزایش پیدا نکنه تو سال 1401 بیش از 6 هزار و 400 فقره پروانه بهره‌برداری صنعت و معدن صادر شده که از میان این تعداد تنها حدود 2 هزار مشترک صنعتی و معدنی اضافه شده‌اند این به معنی آن است که یکی از اقداماتی که وزارت نیرو برای جلوگیری از ایجاد تقاضای برق تو ماه‌های گرم سال انجام داده عدم واگذاری انشعابات جدید برق به مشترکین صنعتی بوده است. جلوگیـری از نیـاز تقاضـای بـرق در ماه‌هـای گـرم سـال از طریـق عـدم واگـذاری انشـعاب جدیـد بـرق بـه مشـترکین صنعتـی بـوده کـه یکـی دیگـر از مصادیـق آسـی‌بهای عـدم تکافـوی ظرفیـت تامیـن بـرق بـرای فعالیـت واحدهـای تولیـدی جدیـد و افـت سـطح درآمـد ملـی اسـت.

با توجه به عملکرد سرمایه‌گذاری نیروگاهی و روند نامطلوب بهره‌وری مصرف انرژی بنظر می رسد این رویه در واگذاری انشعاب‌های جدید برق ادامه داشته باشد که می‌تواند پاشنه آشیل شروع و توسعه فعالیت بنگاه‌های تولیدی در سال‌های آینده باشد. چرا که با احتساب ذخیره و توان وارداتی کشور در امسال، میزان عرضه کل شبکه برق در زمان اوج مصرف بین 58 هزار و 625 تا 63 هزار مگاوات است و میزان تقاضای کل که مجموع اوج مصرف داخلی و توان صادراتی به کشورهای همسایه‌  در بازه 71 هزار و 916 تا 75 هزار و 907 مگاوات قرار می‌گیرد.

در این صورت میزان کمبود برق کشور بین 8 هزار و 911 تا 17 هزار و 282 مگاوات خواهد بود که سهمی بین 12.6 تا 23.2 درصدی از کل نیاز شبکه در زمان اوج مصرف را شامل می شود.  

با توجه به برنامه‌های مدیریت مصرف برق احتمالا، صنعت برق از طریق اعمال محدودیــت بــه مشترکین صنعتی، معدنی و کشاورزی حدود 10 هزار مگاوات رو جبران کند و مابقی اون باید با خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده مشترکین خونگی، مدیریت شود.

البته عدم اعمال خاموشی و محدودیت در تامین برق مشترکین خاگی همواره خط قرمز تامین برق کشور بوده و به نظر میاد باز هم بخش تولید کشور باید جور کمبود برق و عدم مدیریت را بکشد.

مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی ایران، راهکارهایی همچون افزایش بهره‌وری نیروگاه‌های حرارتی، تعویض نیروگاه‌های حرارتی فرسوده، نوسازی و بازسازی شبکه برق‌رسانی، ارتقای کارایی مصرف مشترکین و اصلاح ضریب بار و توسعه کسب‌وکار خودتامینی مصرف‌کنندگان از طریق نیروگاه‌های کوچک مقیاس را برای جبران کمبود برق پیشنهاد کرده است.