مروری تجارت عربستان نشان می‌دهد، در 15 سال قبل  نسبت صادرات نفتی به غیرنفتی عربستان  90 درصد به  10  درصد بوده است. این روند نشان از توسعه صادرات غیرنفتی در عربستان است. از نگاه فعالان حوزه عربستان، باتوجه به اینکه ظرفیت و حجم تجارت عربستان بزرگ شده و به تعبیر بهتر صادرات و وارداتش بزرگ شده است؛ می‌توان امیدوار بود که  ظرفیت توسعه روابط ایران با این کشور گسترش پیدا کند. 

حمید زادبوم رئیس سابق سازمان توسعه تجارت ایران در این باره به «اکوایران» گفت: صادرات عربستان در سال 2022 به 410 میلیارد دلار رسیده است که نسبت به سال قبلش 40 درصد رشد داشته است. از مجموع 410 میلیارد دلار 68 درصد صادرات نفتی و 32 درصد صادرات غیر نفتی است که پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی را هم شامل می‌شود.

او افزود:  وقتی میزان و نوع واردات عربستان را تحلیل می‌کنیم، می‌بینیم اولین و بیشترین ارقامی که این کشور وارد کرده، ماشین‌آلات صنعتی برای تولید یا قطعات الکترونیک و موبایل است. در این میان ما از این بازار بزرگ ما به میزانی که تولید را در همین راستا افزایش دهیم؛ می‌توانیم بهره ببریم. 

زادبوم ادامه داد: پس ما باید ببینیم کشور عربستان چی می‌خواهد، نه اینکه ما چی داریم و می‌توانیم صادر کنیم. با این تفاسیر تجارت یک میلیارد دلاری برنامه بلندپروازنه دست یافتنی است. یعنی ما ظرفیت یکی دو سال اخیر به هدف یک میلیارد دلاری نمی‌توانیم دست پیدا کنیم.

 رئیس سابق سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به سند 2030 عربستان گفت: باتوجه به اینکه عربستان پروژه‌های عظیمی را در سند 2030 دیده است، پروژه‌هایی که نیازمند مصالح ساختمانی، مواد اولیه فولادی، بتن است؛ می‌توان گفت، ایران می‌تواند در این بازار حضور پر رنگ داشته باشد. ما می‌توانیم صادرات مواد اولیه به عربستان داشته باشیم. در این زمینه هم رقبای زیادی نداریم. چون همه خواهان صادرات مواد اولیه به عربستان نیستند.

زادبوم تاکیدکرد: پس ما هم نباید صرفا به دنبال صادرات مواد اولیه باشیم و بهتر است روی محصولات ارزش افزوده ایجاد کنیم و صادر کنیم. ما باید تلاش کنیم ، در پروژه‌های متعدد عربستان از جمله پروژه های ساختمانی شریک شویم در این صورت در صادرات مواد خام به عربستان زیان اقتصادی زیادی نخواهیم کرد. 

او یکی از رقبای اصلی ایران در جریان صادرات محصولات خام به عربستان را ترکیه خواند و گفت: در زمینه صادرات فولاد ترکیه توانسته توسعه پیدا کند و به دلیل لجستیک قوی‌تر امکان صادرات بیشتری نسبت به ما به عربستان دارد. 

ویدئوی گفتگوی کامل «اکوایران» با زادبوم را اینجا ببینید.