به گزارش اکوایران؛ رسوب گوشت در گمرک در حالی صورت گرفته که طی هفته‌های اخیر شاهد افزایش قیمت و کمبود  گوشت قرمز در بازار بودیم و وعده‌های مسوولین مبنی بر کنترل بازار از طریق افزایش عرضه هم تاکنون نتوانسته به کنترل این بازار کمک کند، در این شرایط دادستان مرکز استان هرمزگان از ترخیص این محموله پس از یک‌سال معطلی از گمرک بندر شهید رجایی خبر داد. حال با توجه به اهمیت این موضوع این سوال مطرح شد که چرا با وجود قوانین تسهیل ترخیص کالا از بنادر و گمرکات همچنان شاهد رسوب کالای فسادپذیر در گمرکات کشور هستیم.

در این خصوص امروز گمرک به بررسی ابعاد داستان رسوب گوشت‌های منجمد وارداتی پرداخت و در این خصوص به این نکته اشاره کرد که مشکل اصلی معطلی حدود 17 ماهه یک محموله 115 تنی گوشت منجمد واردتی به عدم صدور مجوز سازمان دامپزشکی باز می‌گردد. براساس اعلام گمرک صاحب این محموله 11 ماه در دریافت قبض انبار تاخیر داشته که این امر روند ترخیص را با مشکل مواجه کرده است.

براساس توضیحی که گمرک منتشر کرده، محموله‌های گوشت منجمد وارداتی به طور مشترک متعلق به دو شرکت بوده است که در ۳ اظهارنامه به گمرک اظهار شده است که ترخیص دو اظهار نامه بدون مشکل صورت گرفت، اما در خصوص محموله سوم گوشت‌های منجمد وارداتی که ۱۱۵ تن بوده است، به دلیل عدم تطابق لیبل‌های الصاق شده روی گوشت‌های وارداتی مجوز ترخیص از سوی سازمان دامپزشکی صادر نشد که این امر موجب رسوب این کالا‌ها در گمرکات کشور را به همراه داشت. روندی که در 25 تیر سال جاری و با ورود دادستانی به این مقوله سازمان دامپزشکی اجازه ورود این محموله را  تایید کرد و اجازه ترخیص داده شد.          

این گزارش حاکی است ، با توجه به مصوبه ۵۴ ام هیات مقررات‌زدایی ، سازمان مجوز دهنده (دامپزشکی) جهت انجام تشریفات گمرکی این محموله ها موظف بوده ظرف یک هفته مجوز ترخیص این محموله ها را صادر کند.