به گزارش اکوایران، تاکنون دولت 106 هزار تن کلزا از کشاورزان خریداری کرده است. ولی به طور میانگین 97 درصد پول کلزا کاران را پرداخت کرده است. در سال زراعی جاری قیمت هر کیلو کلزا 30 هزار تومان تصویب شد. طبق بررسی «اکوایران» دولت تاکنون 3 هزار و 180 میلیارد تومان کلزا خرید کرده است و به تعبیر دیگر  3 هزار و 84 میلیارد و 600 میلیون تومان از مطالبات را پرداخت کرده است . بخش عمده این رقم پرداختی دولت به دو استان خوزستان و گلستان است. اما مانده طلب کشاورزن کلزاکار از دولت مربوط به 12 استان است که رقم آن هم 95 میلیارد و 400 میلیون است.

12استان در انتظار طلبشان از دولت

طبق اعلام  وزارت جهاد کشاورزی، در چهار ماه نخست سال جاری شرکت بازرگانی دولتی ایران،  ۱۰۶ هزار تن دانه روغنی کلزا را به صورت تضمینی از  28 استان کشور خریداری کرده است.

درضمن به طور میانگین ۹۷ درصد از مطالبات کلزاکاران کل کشور پرداخت شده است که در این میان، مطالبات کشاورزان کلزاکار ۱۶ استان به صورت ۱۰۰ درصد به حساب آنها واریز شده است.

سید سعیدراد مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران درباره روند خرید کلزا از استان‌های مختلف گفت: تاکنون  ۴۸ درصد کلزا کشور از دو استان خوزستان و گلستان خریداری شده است. بعد از این دو استان هم استان‌های مازندران، ایلام، اردبیل، قزوین، فارس، کردستان، آذربایجان غربی و کرمانشاهقرار دارند.

راد با اشاره به اینکه به ترتیب استان‌های گلستان و مازندران بالاترین میزان افزایش تولید را نسبت به سال گذشته تجربه کرده‌اند، ادامه داد: پس از این دو استان، به ترتیب استان‌های کردستان، کرمانشاه، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی بیشترین رشد تولید را ثبت کرده‌اند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: رشد تولید این محصول در کردستان ۱۰.۵ برابر و در خراسان رضوی ۹.۵ برابر سال گذشته بوده است؛ ضمن این که تولید دانه‌های روغنی در استان‌های کرمانشاه ۵ برابر، مازندران ۳.۵ برابر و بوشهر بیش از ۲ برابر شده است.