به گزارش اکوایران؛ داده‌های اعلام شده از سوی گمرک نشان می‌دهد که در سال 1400 روند مبادلات تجاری ایران و بنگلادش هرچند به لحاظ حجمی کاهش داشته است، اما به لحاظ ارزشی شاهد رشد مبادلات تجاری میان دو کشور بودیم. اما با وجود این رشد حسین سلاح‌ورزی به بازار 150 میلیونی و موقعیت استراتژیک این کشور اشاره کرده و معتقد است که دو کشور نتوانسته‌اند از این ظرفیت به خوبی استفاده کنند.

داده‌های اعلام شده از سوی گمرک نشان می‌دهد که حجم مبادلات تجاری ایران و بنگلادش در سال 1400 به لحاظ حجمی برابر با یک میلیون و 52 هزار تن بوده است که این حجم در سال 1401 به 791 هزار تن رسید و کاهشی 48 درصدی داشته است. اما به لحاظ ارزشی این روند معکوس بود، بطوریکه در ارزش تجارت دو کشور در سال 1400 برابر با 98 میلیون دلار بود که در سال 1401 به 148 میلیون دلار رسید و با این شرایط شاهد رشد 50 درصدی ارزش صادرات میان دو کشور بودیم.

بنگلادش حجم

از سوی دیگر تراز تجاری دو کشور هم در این بازه زمانی رشدی نزدیک به 100 درصد داشته است. تراز تجاری ثبت شده در سال 1400 برابر با 34 میلیون دلار بوده این رقم در سال 1401 به 68 میلیون دلار رسید که این امر نشان می‌دهد دو کشور برای گسترش روابط تجاری گام‌های اولیه را برداشته‌اند و توانسته‌اند به نتیجه قابل قبولی برسند.

تراز بنگلادش

موانع صادراتی دو کشور

با توجه به روند تجارت دو کشور در سال گذشته این پرسش مطرح می‌شود که پیش‌نیاز توسعه روابط تجاری ایران و بنگلادش چیست؟ در این خصوص رئیس اتاق ایران در نشست با سفیر بنگلادش در تهران، ضمن تاکید بر ظرفیت‌های دو کشور برای توسعه مبادلات، حل مسائل بانکی و حمل‌ونقلی را پیش‌نیاز توسعه روابط تجاری ایران و بنگلادش عنوان کرد.

حسین سلاح‌ورزی، با اشاره به قابلیت‌های مختلف همکاری میان ایران و بنگلادش ادامه داد: در این میان مبادلات تجاری و همکاری‌ها در حوزه مصالح ساختمانی، مواد معدنی، محصولات کشاورزی، اقلام صنعتی و محصولات پتروشیمی می‌تواند به توسعه تجاری میان ایران و بنگلادش منجر شود.

رئیس اتاق ایران، تشکیل کمیته مشترک بین بازرگانان دو کشور را یکی از اقدامات ضروری در مسیر افزایش تبادلات تجاری ایران و بنگلادش دانست و افزود: تا دو ماه آینده کمیته مشترک بازرگانی بین تجار دو کشور فعال خواهد شد و امیدواریم نهاد متناظر آن نیز به سرعت در بنگلادش تشکیل شود.

کار را به بخش خصوصی بسپاریم

در ادامه منجورول کریم خان چودری، سفیر بنگلادش در تهران نیز به این نکته اشاره کرد که با وجود روابط بسیار صمیمی و تاریخی و فرهنگی دو کشور متاسفانه سطح روابط تجاری ایران و بنگلادش به این اندازه مثبت پیش نرفته است.

سفیر بنگلادش در تهران تأکید کرد: به طور جدی موضوع تشکیل کمیته مشترک بنگلادش - ایران را دنبال خواهیم کرد. ما باید کار را به بخش خصوصی دو کشور بسپاریم و برای همین نقش اتاق‌های دو کشور از اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود.