به گزارش اکوایران؛ گلایه فعالان بخش خصوصی موجب شد تا در این جلسه این موضوع از سوی دبیرخانه شورای گفت‌وگو مورد برسی قرار گیرد و طبق آنچه در جلسات کارگروه تخصصی مطرح شد، اعضا به چهار راهکار پیشنهادی رسیدند تا به این طریق برخی واحدهای تولیدی و واردکنندگان از این بخش‌نامه مستثنی شوند.

در این نشست فعالان اقتصادی به این نکته اشاره کردند که، بانک عامل به دلیل نبود ارز کافی، قادر به تامین و تخصیص به موقع ارز موردنیاز فعال اقتصادی نیست و به ‌ناچار مهلت مسدودی سپرده‌های بانکی و رقم مسدودی به صورت پلکانی افزایش پیدا می‌کند که مانع جدی بر فعالیت‌های اقتصادی بوده و امکان دسترسی واحدها به منابع مالی آنها را کاهش می‌دهد. به گزارش اتاق بازرگانی ایران، پس از اظهار‌نظرهای مطرح شده از سوی فعالان بخش‌خصوصی و بررسی موارد مورد نظر این بخش، احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارائی مقرر کرد که مسدودی‌ها بر اساس تفکیک بین خوش‌حساب‌ها و قانون‌مداراها با سایرین انجام شود تا بدین‌ترتیب بنگاه‌های خوش‌نام بتوانند در شرایط آسان‌تری ارز موردنیاز خود را تأمین کنند. از سوی دیگر خاندوزی پیشنهاد مربوط به ارائه قبض انبار و رفع مسدودی که از سوی برخی فعالان اقتصادی در این نشست مطرح شده بود را قابل اجرا دانست و با  اشاره به اینکه در حال حاضر امکان لغو کامل بخش‌نامه مربوط به مسدودسازی سپرده‌ها وجود ندارد گفت: می‌توان در صورت پایان مهلت اول برای تامین ارز، بانک را موظف کنیم که سودی را برای تمدید منابع مسدودی مربوط به واحدها در نظر بگیرد تا فعالان اقتصادی به دلیل طولانی شدن مدت تأمین ارز، متضرر نشوند.

گروه‌های معاف پیشنهادی

با توجه به موارد مطرح شده در این نشست چهار راهکار برای عبور از این مشکل پیشنهاد شد تا به این طریق شاهد رفع مشکل مسدودسازی سپرده نزد بانک‌ها برای واحدهای واجد شرایط باشیم.

1-براساس بخشنامه این نشست واحدهای تولیدی و واردکنندگان کالاهای اساسی و دارو از بخش‌نامه مسدودسازی سازی مستثنی شوند.

2-واردکنندگان غیر تولیدی که در مدت اعتبار اولیه گواهی ثبت آماری به درخواست خرید ارز آن‌ها پیشنهادی از سمت صرافی‌ها ارائه نشده است، بدون تودیع سپرده، تمدید گواهی ثبت آماری آن‌ها صورت گیرد.

3-با توجه به اینکه گاهی تهیه، تولید و آماده‌سازی کالای مورد سفارش زمان‌بر خواهد بود و پرداخت به‌یک‌بار مبلغ مورد سفارش بیم کلاهبرداری و یا تضییع حقوق واردکنندگان را در بر خواهد داشت در صورتی که بخشی از مبلغ پروفرما در مدت اعتبار اولیه گواهی ثبت آماری پرداخت شده باشد در مراتب بعدی و پرداخت متمم، تمدید گواهی ثبت آماری بدون تودیع سپرده صورت گیرد.

4-با در نظر گرفتن بندهای فوق، ایجاد و تمدید گواهی ثبت آماری درباره کالاهای موجود در گمرک با ارائه قبض انبار بدون تودیع سپرده صورت گیرد.