به گزارش اکوایران؛‌ در مجموع 36 هرار و 308 تن چای به ارزش بیش از 43 میلیون دلار توسط صادرکنندگان ایرانی به کشورهای مقصد صادر شده است که این امر را می‌توان از اقبال چای ایرانی در میان 24 کشور دانست، براساس داده‌های اعلام شده از میان این کشورها 10 کشور اروپایی به همراه کانادا هم دیده می شود.

با توجه به داده‌های اعلام شده از سوی گمرک می‌توان گفت در بازه زمانی مورد بررسی در مجموع 20 هزار و 813 تن چای ایرانی به ارزش 25 میلیون و 118 هزار دلار چای به «امارات متحده عربی» صادر شده است. «فدارسیون روسیه» دومین مقصد صادرات چای ایران محسوب می شود، بطوریکه در این مدت 4 هزار تن چای به ارزش 4 میلیون و 602 هزار دلار به این کشور صادر شده است.

اما براساس آمار اعلام شده ترکیه سومین مهمان چای ایرانی است؛ مجموع صادرات چای  به ترکیه در این مدت برابر با 3 هزار و 576 تن به ارزش 4 میلیون و 558 هزار دلار بوده است.

گرفتن عنوان یازدهمین مقصد صادراتی به هند یکی از نکات جالب توجه در داده‌های اعلام شده از سوی گمرک است، بطوریکه در این مدت در مجموع 270 تن چای به ارزش 333 هزار دلار چای به این کشور صادر شده است؛ این در حالی که با نگاهی به کشورهای واردکننده چای به ایران می توان گفت هند جایگاه اول صادرکننده چای را در این بازه زمانی به خود اختصاص داده است.

چای واردات

کشورهای صادرکننده چای به ایران

حال این پرسش مطرح می شود که عمده واردکنندگان چای به ایران سال گذشته چه کشورهای بودند؟ داده‌های اعلام شده نشان می دهد سال گذشته سه کشور «هند»، «سریلانکا» و «امارات متحد عربی» مقصد صادرات چای ایرانی بودند.  

از سوی دیگر براساس آمار اعلام شده از سوی گمرک سال گذشته در مجموع بیش از 109 هزار تن چای به ارزش 662 میلیون و 807 هزار دلار وارد کشور شد که از این میزان حجم چای وارداتی به کشور نسبت به سال گذشته رشدی 45.9 درصدی داشته است. رشد ثبت شده در روند واردات چای در حالی صورت گرفته که در سال جاری بازار با رشد عجیب قیمت چای خارجی روبروی بود و طعم گرانی به این بازار هم رسید.

براساس آمار گمرک حجم صادرات چای هندی به ایران برابر با 76 هزار تن به ارزش 475 میلیون و 800 هزار دلار بوده است. اما در این میان سهم سری‌لانکا از صادرات چای به ایران برابر با 16 هزار و 934 تن به ارزش 105 میلیون و 869 دلار بوده است.

سومین مبدا واردکننده چای به ایران در سال 1401 امارات متحده عربی بوده که در این مدت 7 هزار و 320 تن چای به ارزش 36 میلیون و 249 هزار دلار وارد کشور کرده است.

چای صادرات