به گزارش اکوایران؛ با توجه به هدف‌گذاری صورت گرفته میان دو کشور این پرسش مطرح می شود که آیا دستیابی به هدفگذاری 3 میلیارد دلاری بین دو کشور امکان‌پذیر است؟ پرسشی که داده‌های گمرک از مبادلات تجاری میان دو کشور نشان می دهد رسیدن به آن دور از دسترس نیست.ایران و عمان 2

روند تجاری ایران و عمان نشان از آن دارد که ارزش تجارت دو کشور در سال 1400 برابر با یک میلیارد و 300 میلیون دلار بوده و حجم تجارت ایران و عمان در این بازه زمانی به بیش از 3 میلیارد دلار رسیده است. روندی که در سال 1401 و براساس آمار گمرک رشدی 550 میلیون دلاری داشته و به یک میلیارد و 800 میلیون دلار رسید حجم تجارت دو کشور هم برابر با 4 میلیون و 200 هزار تن بوده که با این داده‌ها می توان گفت در صورت تسهیل روند تجارت میان دو کشور رسیدن به هدف‌گذاری 3 میلیارد دلاری در کوتاه‌ترین زمان امکان پذیر است.   

چشم انداز مثبت در توسعه روابط

  غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران  امروز و در همایش تجاری ایران و عمان با توجه به رشد تبادلات تجاری بین ایران و عمان، امکان رسیدن به سطح تجارت 3 میلیارد دلاری در بازه زمانی کوتاه مدت میان دو کشور وجود دارد.

به گفته شافعی  روند رو به رشد مبادلات تجاری ایران و سلطنت عمان نشانگر چشم انداز مثبت در توسعه روابط است. گزارش های آماری نشان می دهد حجم مبادلات تجاری بین دو کشور در سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن در مجموع با افزایش 41 درصد همراه بوده است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: در مدت مذکور میزان  ایران به سلطنت عمان 51 درصد و واردات 29 درصد رشد داشته است ادامه این روند نشانه آن است که هدف گذاری برای رسیدن به حجم مبادلات تجاری بین دو کشور به سطح 3 میلیارد دلار در بازه زمانی کوتاه مدت دور از دسترس نیست.

از سوی دیگر شافعی معتقد است هرچند، در حوزه همکاری های تجاری و مبادلات کالای هر چند زمینه های متعددی برای صادرات کالا از ایران و عمان و نیز تامین برخی اقلام مورد نیاز بازار ایران از طریق عمان قابل ذکر است لذا برای اینکه برنامه ریزی بلند مدت و پایدار توسعه روابط اقتصادی داشته باشیم باید به سمت سرمایه گذاری های مشترک در دو کشور حرکت کنیم.

با توجه به هدفگذاری صورت گرفته این پرسش مطرح می شود که لازمه رسیدن به هدف چیست؟ شافعی در این خصوص می گوید: در زمینه صادرات مجدد کالاهای ایرانی از طریق عمان و واردات کالا از عمان آمارها رشد مبادلات اقتصادی را نشان می دهد ولی توسعه همکارهای ترانزیتی و بندری و استفاده از ظرفیت و مزایای مناطق آزاد دو کشور همچنان به عنوان زیرساخت های لازم برای توسعه فعالیت های بخش خصوصی مورد توجه جدی است که در این زمینه اقدامات تکمیلی و زیربنایی توسط دو دولت در دو کشور باید صورت پذیرد.

ایران و عمان

موانع بانکی برداشته می شود

فیصل عبدالله امروز نیز در این همایش، با بیان اینکه برگزاری این همایش و دیدارها در راستای فراهم سازی توسعه روابط تجاری و سرمایه گذاری میان دو کشور، است، گفت: تلاش می کنیم تا روابط تجاری ایران و عمان توسعه یابد و با ایران تعامل و همکاری بیشتری داشته باشیم.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع عمان گفت: با توجه به توان و ظرفیت موجود دو کشور ایران و عمان فرصت های سرمایه گذاری مشترک بین دو کشور وجود دارد، بنابراین باید تمرکز و توجه زیادی به افزایش حجم سرمایه گذاری داشته و با توجه به توان و ظرفیت موجود دو کشور می توان پروژه های مشترک زیادی را آغاز کرد.