به گزارش اکوایران؛ گزارش منتشر شده نشان می‌دهد تجارت ایران و ۲۷ عضو اتحادیه اروپا در دو ماهه نخست سال جاری میلادی به ۷۶۱ میلیون یورو رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افت 9 درصدی داشته است. در ماه‌های ژانویه و فوریه سال قبل ۸۳۸ میلیون یورو کالا بین دو طرف مبادله شده بود.

با توجه به داده‌های اعلام شده می توان گفت صادرات ایران به اتحادیه اروپا دربازه زمانی مورد بررسی افت 17 درصدی داشته و به 139 میلیون یورو رسیده است. در ماه‌های ژانویه و فوریه سال قبل ۱۶۸ میلیون یورو کالا از ایران توسط کشورهای اروپایی وارد شده بود.

اما صادرات اتحادیه اروپا به ایران نیز در ماه‌های ژانویه و فوریه امسال ۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته و به ۶۲۲ میلیون یورو رسیده است. اتحادیه اروپا در دوماهه نخست سال قبل ۶۷۰ میلیون یورو کالا به ایران صادر کرده بود.

بزرگ‌ترین شرکای تجاری ایران در اروپا

داده‌های اعلام شده نشان دهنده ‌آن است که آلمان بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران در میان کشورهای اروپایی در دو ماهه ۲۰۲۳ بوده است و ۳۱ درصد از کل تجارت ایران و اتحادیه اروپا در این مدت با آلمان بوده است.

مبادلات تجاری ایران و آلمان در دو ماهه سال جاری میلادی ۲۲ درصد کاهش یافته و به ۲۴۳ میلیون یورو رسیده است. تجارت دو کشور در ماه‌های ژانویه و فوریه سال قبل ۳۱۵ میلیون یورو اعلام شده بود.

واردات آلمان از ایران در دو ماهه امسال ۱۹ درصد کاهش یافته و به ۴۶ میلیون یورو رسیده است. صادرات آلمان به ایران نیز در این مدت ۲۳ درصد کاهش یافته و به ۱۹۷ میلیون یورو رسیده است. آلمان در دو ماهه سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۵۷ میلیون یورو کالا از ایران وارد و ۲۵۸ میلیون یورو کالا به ایران صادر کرده بود.

ایتالیا و اسپانیا نیز به ترتیب دومین و سومین شرکای تجاری ایران در اتحادیه اروپا طی دو ماهه نخست ۲۰۲۳ بوده‌اند. تجارت ایران و ایتالیا در این مدت با کاهش ۴۴ درصدی به ۱۰۹ میلیون یورو و تجارت ایران با اسپانیا با کاهش ۲۹ درصدی به ۴۷ میلیون یورو رسیده است.