به گزارش اکوایران، در روزهای اخیر کشاورزان در حال رایزنی با دولت و مجلس بر سر نرخ خرید تضمینی گندم هستند؛ مذاکراتی که تاکنون در مجلس طبق خواسته کشاروزان پیش رفته است. اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس با نرخ پیشنهادی 17 هزار تومان موافقت کرده‌اند؛ اما هنوز دولت با پیشنهاد بنیاد ملی گندمکاران موافقت نکرده است.

عطاءالله هاشمی - رئیس بنیاد ملی گندمکاران - در گفت‌وگو با اکوایران گفت: در نشستی که با اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس داشتیم، توانستیم موافقت آنها را در مورد نرخ خرید گندم جلب کنیم؛ اما هنوز درحال رایزنی با دولت هستیم.

او افزود: امروز نشستی با حضور رئیس‌جمهور در مورد گندم داریم که امیدواریم خروجی آن موافقت با نرخ پیشنهادی ما باشد. اگر با خرید گندم کیلویی 17 هزار تومان موافقت شود در نهایت 20 درصد سود عاید کشاورزان خواهد شد.

به گفته هاشمی، تاکنون خریدهایی که از کشاورزان شده بر مبنای نرخ سال گذشته بوده است؛ اما هر زمانی نرخ خرید نهایی شود، مابه‌التفاوت آن از سوی دولت به کشاورزان پرداخت خواهد شد.

هاشمی افزود: اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس قول داده‌اند در خصوص تامین اعتبار و نقدینگی خرید گندم با این نرخ متممی در بودجه 1402 در نظر بگیرند که اگر این اتفاق رخ ندهد، بدون تردید خرید تضمینی گندم کاهش پیدا خواهد کرد.

به گفته رئیس بنیاد ملی گندمکاران، عدم خرید گندم از سوی دولت احتمال قاچاق و سرازیر شدن گندم خوراک انسان به مراکز پرورش دام و طیور را افزایش می‌دهد و دوباره ایران به یکی از واردکنندگان بزرگ گندم در دنیا تبدیل خواهد شد. البته مشروط بر اینکه بتواند خرید کند.

هاشمی افزود: اگر بارندگی‌ها در هفته‌های باقی‌مانده از فروردین و اردیبهشت در مناطق شمال و غرب خوب یا حتی متوسط باشد، به نظر می‌رسد که تولید گندم به 11 تا 12 میلیون تن خواهد رسید؛ این یعنی ما از واردات بی‌نیاز خواهیم بود.

او با رد این موضوع که نیاز کشور 14 میلیون تن گندم است، تاکید کرد: نیاز ما حداکثر 12 میلیون تن است. ما برای صنف و صنعت به یک میلیون و 500 هزار تن گندم، برای بذر به یک میلیون و 200 هزار تن و برای خباری به 8 میلیون و 300 هزار تن گندم نیاز داریم. یک میلیون دیگر هم باید ذخیره داشته باشیم. اگر بیشتر وارد می‌شود، به دلیل لابی واردکنندگان است.

رئیس بنیاد گندمکاران خاطرنشان کرد که اگر بارش‌ها مطلوب نباشد، باز هم حداقل 10 میلیون تن گندم در کشور تولید خواهد شد.