به گزارش اکوایران؛ دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری با اعلام این خبر عنوان کرد که با عدم صدور مجوزهای تردد جدید (زولا) برای سال 2023 میان فرانسه و ایران، تردد ناوگان پلاک ایرانی به مقصد این کشور متوقف شده است.

به گفته یکی از فعالان این بخش کامیون‌ها به منظور تردد در کشورهای اروپا باید مجوز تردد یا همان زولا را از طریق انجمن‌های مربوطه دریافت کنند. براساس این مجوز دو کشور در خصوص سهم مبادلات ترانزیتی بایکدیگر توافق می کنند و به این طریق برگ عبور یا زولا صادر می شود. اما در سال جدید میلادی کشور فرانسه از تمدید این مجوز خودداری کرده است که این امر موجب شده تا شاهد ممنوعیت تردد کامیون‌های ایرانی به این کشور و بالطبع به کشورهای که مسیر تردد آنها از فرانسه می گذرد باشیم. به گفته این فعال تجاری برگه عبور براساس میزان مبادلات و ترانزیت صادر می شود و با این شرایط این برگه برای کشورهای مختلف متفاوت است.  

مجوز تردد کامیون‌های ترانزیتی که طبق موافقت‌نامه میان وزارتخانه‌های راه ایران و فرانسه قبل از پایان هرسال مبادله می شود، امکان تردد ناوگان جاده‌ ای هریک از طرفین در قلمرو کشور مقابل را امکان‌پذیر می ‌کرد، اما مجوزهای جدید 2023 تاکنون از سوی دولت فرانسه تحویل نشده و این امر موجب نبود مجوز تردد و عدم امکان حمل کالاهای بازرگانان و تجار ایرانی به فرانسه و یا کالاهایی که از مسیر فرانسه ترانزیت می‌شوند، شده است.  به همین منظور سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای طی مکاتبه با مدیرکل اروپا وزارت امور خارجه خواستار اقدام مقتضی در این زمینه شده است.

گذر برگ‌های فرانسه با عدم تبعیت از عرف بین‌المللی جزو هفت کشور معتبر صرفا تا پایان هرسال میلادی بوده لذا ناوگان پلاک ایرانی به مقصد آن کشور با عبور از آن قلمرو (عمدتا به مقاصد بلژیک، اسپانیا و در ادامه پرتغال) در ایام منتهی به فرا رسیدن سال جاری میلادی متوقف شده است.

به گفته فعالان اقتصادی با توجه به تحریم‌های حمل و نقل بین المللی ایران با مشکل مواجه شد، بطوریکه در برخی کشورها حمل کالا از مسیر هوایی و دریایی با مشکل مواجه شد و حال با توجه به اقدام صورت گرفته از سوی فرانسه شاهد مشکل جدیدی در روند مبادلات تجاری خواهیم بود، چرا که با این اقدام دسترسی به سایر کشورها هم مسیر هم مشکل‌ساز خواهد شد.

این فعال اقتصادی در ادامه بر این نکته تاکید می کند که وزارت امور خارجه و راه و شهرسازی باید هرچه سریعتر در این خصوص ورود کنند تا این مشکل برطرف شود.