به گزارش اکوایران، مدتی است که عوارض صادراتی محصولات آب بر به یک چالش بزرگ در جریان صادرات بدل شده است. اگرچه سیاستگذار به درستی برای این محصولات عوارض وضع کرده است؛ اما در زمان اجرا عمدتا به دلیل فشارهای سیاستی و اجتماعی  از حرکت خود باز می‌ایستد و یا سیاستش را تعدیل می کند. این روند در سال جاری هم دیده می‌شود.  در سال 1401 به گفته مقامات وزارت جهادکشاورزی عوارض صادراتی صفر نشده است و صرفا کاهش یافته است.  محرم سلطانی مدیرکل دفتر توسعه صادرات وزارت جهادکشاورزی در گفتگو با اکوایران در مورد آخرین وضعیت عوارض صادراتی  محصولات کشاورزی گفت: طبق قانون نیم درصد ارزش صادرات کل محصولات صادراتی کشاورزی نیز مشمول عوارض است. در ضمن محصولات جالیزی همچون سیب زمینی، پیاز و گوجه فرنگی  به دلیل آب‌بر بودن آنها مشمول عوارض صادراتی هستند. اما  این عوارض در قطب‌های کشت این محصولات کاهش یافته است. 

بیست و دوم آبان ماه بود که بخشنامه‌ای از سوی دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت به مدیرکل دفتر صادرات گمرکات ابلاغ شد که بر اساس آن میزان عوارض صادراتی از تاریخ ابلاغ تا پایان آذرماه برای گوجه فرنگی غیرگلخانه‌ای ۱۰۰ درصد قیمت پایه صادراتی تعیین شده بود. اما روز گذشته ابراهیم رضایی، نماینده مردم دشتستان به ایسنا گفت، عوارض صادراتی برای بوشهر صفر شده است. مدیرکل دفتر توسعه صادرات وزارت جهادکشاورزی در واکنش به صفر شدن عوارض صادراتی گوجه فرنگی گفت: درحال حاضر در استان‌هایی که قطب تولید گوجه فرنگی هستند، یعنی در استان‌های خوزستان، بوشهر، فارس و هرمزگان عوارض صادراتی گوجه فرنگی به نیم درصد تقلیل پیدا کرده است که بسیار کم است ولی صفر نشده است.

به گفته سلطانی عوارض سیب زمینی و پیاز نیز در آبان سال جاری به ترتیب 70 درصد و 120 درصد تصویب شد. اما عوارض همین محصولات در استان‌هایی که قطب تولید هستند، کاهش یافته است. او افزود: عوارض پیاز در استان‌های هرمزگان و جنوب کرمان به عنوان استانهای قطب تولید این محصول از 120 درصد به 50 درصد رسیده است. عوارض سیب زمینی نیز در استان‌های اردبیل و همدان به عنوان استان‌های قطب تولید این محصول از 70 درصد به 12 درصد رسیده است.

بدین ترتیب طبق اعلام جهادکشاورزی عوارض پیاز 70 درصد کاهش یافته و عوارض سیب زمینی 58 درصد کاهش یافته است. عوارضی سال آینده پیش‌بینی می‌شود کم نشود.

مدیرکل دفتر توسعه صادرات وزارت جهادکشاورزی در این باره گفت: باتوجه به اینکه الگوی کشت امسال ابلاغ شده است و از طرفی باتوجه به اینکه کشاورزان پیشتر برای تولیدشان برنامه‌ریزی کرده بودند؛ طبق دستور آقای وزیر عوارض خیلی زیاد نشد. اما سال آینده این عوارض بیش از پیش افزایش پیدا می‌کند.

بیش از یک ماه از آغاز سال زراعی گذشته بود که وزارت جهادکشاروزی الگوی کشت را ابلاغ کرد. برهمین اساس نیز کشاورزان برای تولید خود برنامه‌ریزی کرده بودند.

وضعیت عوارض صنعت دام و طیور

مدیرکل دفتر توسعه صادرات وزارت جهادکشاورزی در مورد وضعیت عوارض صنعت دام و طیور نیز گفت، بعد از حذف ارز ترجیحی دولت برای اینکه صادرات محصولات دام و طیور متوقف نشود، عوارض آن را کاهش داد.  او ادامه داد: درحال حاضر عوارض هر کیلو دام سنگین 16 هزار و 700 تومان است. عوارض دام سبک نیز براساس هر راس دام  500 هزار تومان است.

البته این موضوع مورد نقد فعالان صنعت دامپروری است. به باور دامداران عوارض بالای دام سنگین  منجر به عدم صادرات این دام شده است. سید احمد مقدسی رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران در این باره به اکوایران گفته بود،  در کشور 300 هزار راس دام سنگین مازاد داریم؛ اما به دلیل عوارض بالای صادراتی این دام هیچ دامداری حاضر به صادرات دام نیست. عوارضی که به گفته سلطانی تغییر نخواهد کرد.

مدیرکل دفتر توسعه صادرات وزارت جهادکشاورزی افزود: ما براساس شرایط و نیاز بازار داخل این تغییرات را اعمال می‌کنیم. الان  عوارض گوشت و تخم مرغ نیز متناسب با بازار تغییر کرده است. برهمین اساس نیز عوارض شیرخشک،کره و روغن حذف شده است.