به گزارش اکوایران، عوارض صادراتی محصولات کشاورزی از نگاه فعالان اقتصادی این حوزه یکی از مهمترین موانع بر سر صادرات این اقلام است. اما سیاستگذاران در جهادکشاورزی  در راستای تامین نیاز داخل همواره نسبت به این موضوع  مقاومت نشان می‌دهند. به همین دلیل همچنان بسیاری از فعالان کشاورزی  و فعالان صنعت دام در انتظار حذف و یا کاهش عوارض هستند.  

تاکنون عوارض صادراتی کدام محصولات کشاورزی صفر شده است؟ به دنبال حذف یارانه ترجیحی نهاده‌های دام وطیور و به درخواست فعالان صنعت دام و طیور عوارض صادرات شیر خشک و طیور صفر شد. البته هنوز عوارض دام پابرجاست؛ همین موضوع هم باعث شد صادرات دام سنگین برخلاف گذشته  متوقف شود. این موضوع را یکی از فعالان اقتصادی در گفتگو با اکوایران تایید کرد. اما وزارت جهادکشاورزی نسبت به این موضوع سکوت کرده است.

در میان کالاهایی که در انتظار تصویب عوارض صفر درصدی بودند؛ گوجه فرنگی نیز قرار داشت. مدتی بود که کشاورزان خواهان حذف عوارض گوجه بودند. در نهایت با این درخواست موافقت شد. ابراهیم رضایی، نماینده مردم دشتستان می گوید، این عوارض صفر شده است. البته ظاهرا به نقل از ایسنا این عوارض برای مردم استان بوشهر صفر شده است. در این باره اینکه عوارض صادراتی گوجه فرنگی برای فعالان این بخش صفر شده است یا نه؛ هنوز وزارت جهادکشاورزی موضع نگرفته است.