به گزارش اکوایران؛ براساس آمار اعلام شده از سوی گمرک از مجموع تجارت خارجی کشور، ۳۷ میلیارد و ۱۱۶ میلیون دلار به واردات و ۳۲ میلیارد و ۳۶۸ میلیون دلار به صادرات اختصاص داشته است. با توجه به صادرات 31 میلیارد و 100 میلیون دلاری صادرات در مدت مشابه سال قبل می توان گفت صادرات کشور رشدی 4 درصدی داشته و واردات هم در این بازه نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی 16 درصدی را تجربه کرده است؛ در مدت مشابه سال قبل ارزش کالای وارداتی به کشور 32 میلیارد دلار بوده است.

با توجه به روند صادرات و واردات در مدت زمان مورد بررسی می توان گفت کسری تراز تجاری ایران 472.5 درصد افزایش پیدا کرده و منفی تر شد. افزایش کسری تراز تجاری در مدت زمان مورد بررسی در حالی ثبت شده که تجارت خارجی کشور در هشت ماه منتهی به آبان رشد ۱۰ درصدی را ثبت کرد.

با توجه به روند تجارت خارجی کشور این سوال مطرح می شود که چه عاملی رشد واردت در این مدت را رقم زده است؟ در این خصوص می توان به جنگ اوکراین و روسیه اشاره کرد، با شروع جنگ و احتمال کمبود ذخایر مواد غذایی ایران هم مانند بسیاری از کشورها برای جلوگیری از کمبود کالای اساسی به ذخیره این اقلام روی آورد و انبارهای خود را از کالاهای اساسی پُر کرد. به همین دلیل براساس آمار گمرک بیشترین سهم واردات در مدت زمان مورد بررسی به  «ذرت دامی»، «برنج»، «گندم»، «دانه سویا»، «روغن دانه آفتابگردان»، «گوشی تلفن همراه»، «کنجاله» و «شکر تصفیه نشده» اختصاص داشته است. 

با توجه به این شرایط می توان رشد واردات در مدت زمان مورد بررسی را نشانه مثبت دانست. این به معنی آن است که ایران توانسته در شرایط تحریم واردات خود را افزایش دهد، از سوی دیگر در زمانی که بسیاری از کشور به دنبال کالای اساسی هستند ایران توانست ذخیره کالای اساسی خود را افزایش دهد. اما در کنار عوامل مذکور می توان به این نکته اشاره کرد در کشوری که واردات افزایش پیدا می کند شاهد رونق بخش تولید خواهیم بود و در صورتی که این روند ادامه پیدا کند می توان شاهد جابجایی موازنه ارزی باشیم. اما چرا «گوشی تلفن همراه» در میان 10 قلم کالای اساسی قرار دارد؟ در این خصوص فعالان اقتصادی به صادرات خشکبار در قبال واردات تلفن همراه اشاره می کنند که این امر موجب شده تا واردات گوشی تلفن همراه به کشور افزایش یابد.

کشورهای مقصد و مبدا واردات

سید مرتضی عمادی سخنگوی گمرک ایران در خصوص تغییرات ارزش صادرات و واردات کشور در ۸ ماهه سال جاری گفت: در این مدت ارزش صادرات غیر نفتی ۴.۴۴ درصد و ارزش واردات ۱۵.۲۵ درصد افزایش نشان می دهد.

براساس آمار گمرک در مدت زمان مورد بررسی میزان وزنی صادرات غیر نفتی ۷۰ میلیون و ۴۰۲ هزارتن بوده که حدود ۱۶ درصد کاهش داشته است و میزان وزنی واردات ۲۳ میلیون و ۴۰۵ هزار تن بوده و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۲.۴۴ درصد کاهش یافته است .

براساس آمار گمرک در مدت زمان مورد بررسی «پروپان مایع شده»، «متانول»، «بوتان مایع شده»، «پلی اتیلن»، «قیر نفت»، «اوره»، «گاز طبیعی مایع شده»، «شمش از آهن و فولاد» و «روغن‌های سبک»، عمده ترین کالاهای صادراتی در این مدت را به خود اختصاص دادند.

آمار گمرک همچنین نشان دهنده آن است که در مدت زمان مورد بررسی 5 کشور عمده مقصد صادرات در ۸ ماهه امسال به «چین»، «عراق»، «امارات متحده عربی»، «ترکیه» و «هند»، اختصاص داشته است. از سوی دیگر کشورهای «امارات متحده عربی»، «چین»، «ترکیه»، «هند» و «آلمان» ۵ کشور عمده مبدا واردات در ۸ ماهه سال جاری بوده اند.