به گزارش اکوایران، کاهش صادرات و واردات کشور موجب شده تراز تجاری کشور به منفی 739 میلیون دلار برسد. اما چه دلایلی باعث نزولی شدن تراز تجاری شده است؟ به گفته فعالان اقتصادی، ایران در شش ماه اخیر به ذخیره سازی ارزی روی آورده و این  یکی از علل بهم خوردن تراز تجاری است. از سوی دیگر جنگ روسیه و اوکراین موجب شد تا قیمت کالاهای وارداتی افزایش یابد و این امر هم روند تراز تجاری را تغییر داد. از سوی دیگر با این شرایط می توان گفت بیشترین تاثیر بر تراز تجاری کشور به جنگ اوکراین و ورسیه باز می گردد که روی قیمت کالا در بازار جهانی اثر قابل توجهی گذاشت.

وضعیت تراز تجاری در مرداد

داده‌های اعلام شده از سوی گمرک نشان دهنده آن است که در مرداد ماه امسال ۱۱ میلیون و ۳۲۵ هزار تن کالا به ارزش هشت میلیارد و ۱۰۹ میلیون دلار بین ایران و سایر کشور ها تبادل شده است. با توجه به داده ها این سوال مطرح می شود که در مدت زمان مورد بررسی از مجموع تجارت خارجی کشور چه میزان به بخش صادرات اختصاص داشته است؟ براساس آمار گمرک هشت میلیون و ۴۱۹ هزار تن کالا به ارزش سه میلیارد و ۶۴۸ میلیون دلار کالا در این ماه فروخته شده است. همچنین در این مدت دو میلیون و ۹۰۶ هزار تن کالا به ارزش چهار میلیارد و ۴۲۵ میلیون دلار ، با ترخیص از گمرکات اجرایی، وارد کشور شده است. با توجه به روند تجارت خارجی کشور کاهش 739 میلیون دلاری داشته است.   

به گفته فعالان اقتصادی می‌توان یکی از علل کاهش چشمگیر واردات در مرداد ماه را به افزایش نرخ ارز نسبت داد، از نظر اقتصادی با افزایش قیمت ارز اصطلاحاً واردات گران شده و دیگر خرید از خارج کشور مقرون به صرفه نیست و این موجب شد تا میزان واردات تحت تاثیر قرار گیرد و کاهش یابد، با این شرایط شاهد افت 739 میلیون دلاری ارزش واردات بوده ایم.

افزایش نرخ ارز باید موجب افزایش میزان صادرات شود، چرا که در این زمان کالاهای داخلی برای خارجیان ارزان شده و آن‌ها تمایل به مصرف کالاهای ایرانی پیدا خواهند کرد، اما با وجود رشد نرخ ارز صادرات کاهش یافته است.  33333333333333333333

روند صادرات در 5 ماه ابتدای 1401

رقم صادرات در نخستین ماه سال جاری 3 میلیارد و 699 میلیون دلار به ثبت رسید که نسبت به رقم اسفند ماه کاهش قابل توجهی داشت، عبارت دیگر در فروردین میزان صادرات غیر نفتی در کشور نسبت به ماه پایانی سال 1400 حدود 1.5 میلیارد دلار کاهش یافت. این کاهش در خصوص واردات به شکل چشم گیری بیشتر بوده به طوری که رقم واردات از حدود 6.4 میلیارد دلار در اسفند به 2.8 میلیارد دلار در فروردین رسید. همین امر باعث شد تراز تجاری در ابتدای سال جاری مثبت 875 میلیون دلار به ثبت برسد، در حالی که در اسفند ماه تراز تجاری منفی یک میلیارد و 332 میلیون دلار بوده، البته بررسی ها نشان می دهد عموما در ماه اول سال تراز تجاری مثبت و میزان واردات کاهشی می شود.

در اردیبهشت ماه نیز تراز تجاری به منفی 474 میلیون دلار رسید، رقمی که در خرداد جبران شد و شاهد رشد تراز تجاری بودیم، بطوریکه تراز تجاری در این ماه به 492 میلیون دلار رسید.

رشد مثبت تراز تجاری در تیرماه و با توجه به افزایشی شدن عجیب نرخ دلار شکسته شد و در این ماه تراز تجاری افت 893 میلیون دلاری را ثبت کرد. در این ماه ارزش صادرات برابر با 5 میلیارد و 64 میلیون دلار بوده است.

در مرداد نیز ارزش واردات برابر با 4 میلیارد و 424 میلیون دلار بوده که تراز تجاری این ماه برابر با منفی 739 میلیون دلار بوده است.

  2222222222222