به گزارش اکوایران؛  قفل واردات نهاده‌های دام و طیور به دنبال سیاست‌های غیرکارشناسانه مردان اقتصادی دولت در بهار سال جاری رقم خورد. این وضعیت تا نیمه تابستان سال جاری ادامه داشت. این موضوع را آمارهای گمرک به خوبی نشان می‌دهد. واکاوی داده‌های موجود بیانگر این است که در نیمه نخست سال جاری واردات مواد اولیه تولید مرغداری‌ها و دامداری‌ها به لحاظ وزنی افتی 47 درصدی و به لحاظ ارزشی افتی 35 درصد داشته است.

در این دوره برخلاف نیاز بازار در مجموع 5 میلیون تن ذرت، جو، کنجاله سویا و دانه سویا وارد شده است؛ این رقم در نیمه نخست سال گذشته بیش از 9 میلیون و 350 تن بود. افت شدید واردات در این مدت باعث شد، قیمت تمام شده محصولاتی همچون مرغ و تخم مرغ رشد قابل توجهی کند. زیرا 65 درصد قیمت تمام شده این محصولات به گفته فعالان این حوزه را نهاده‌ها تشکیل می‌دهند.

براساس داده‌های اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران، در این مدت بیشترین افت وزنی واردات از آن جو و کنجاله سویا بوده است. در این مدت 477هزار و 362 تن جو وارد شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افتی 76 درصدی داشته است. میزان واردات کنجاله سویا نیز در نیمه نخست سال جاری 402 هزار و 968 تن گزارش شده که آن نیز نسبت به مدت مشابه قبل افتی 71 درصدی را تجربه کرده است.

در این مدت ذرت 2 میلیون و 951هزار تن و دانه سویا یک میلیون و 168 هزار تن وارد کشور شده است که آنها نیز به ترتیب افتی 25 درصدی و 33 درصدی را تجربه کردند.

داده‌های موجود نشان می‌دهد، درحالی که میزان استحصال کنجاله از دانه سویا در شش ماهه اول گذشته یک میلیون و 244 هزار تن بوده در نیمه نخست سال جاری به  935 هزار تن رسیده است.

در این بین آنچه برای شش ماهه دوم سال باتوجه به نیاز کشور مورد انتظار است؛ رشد واردات این اقلام است که ظاهرا گام نخست آن برداشته شده است.

چند روز پیش محمدجواد عسگری، رییس کمیسیون کشاورزی مجلس خبر از تخلیه 24 کشتی نهاده دام و طیور در بنادر داده بود. او گفته بود، در روزهای آتی نیز ۱۴ کشتی حامل این نهاده‌ها به بنادر ایران می‌رسد؛ درضمن ۲۰ کشتی در حال بارگیری در کشورهای مبدأ هستند. وارداتی که از نگاه فعالان صنعت طیور با توجه به نیاز بازار داخل چندان در کاهش قیمت مرغ و تخم مرغ اثر نمی‌گذارد.