به گزارش اکوایران؛ افت صادرات در نیمه سال جاری در حالی ثبت شده که تراز تجاری ایران در فروردین‌ماه امسال با سبقت ۸۷۵میلیون دلاری صادرات از واردات، نسبت به اسفند سال قبل مثبت شد و رکورد قابل توجهی از خود به جا گذاشت. اما این روند در اردیبهشت ماه تداوم نداشت بطوریکه در دومین ماه سال جاری با جهش چشمگیری در میزان واردات مواجه بوده ایم و ارزش ماهانه کالای وارداتی به نزدیک  5.3 میلیارد دلار رسید، به بیان ساده تر ارزش ماهانه واردات در اردیبهشت ماه بالغ بر 80 درصد نسبت به فروردین رشد داشت. با وجود اینکه میزان صادرات نیز در این ماه افزایش را تجربه کرد تراز تجاری در این ماه به منفی 401 میلیون دلار به ثبت برسد.

اما در این روند در خرداد ماه تغییر کرد، بطوریکه رقم واردات در خرداد ماه نسبت به اردیبهشت ماه حدود 1.2 میلیارد دلار و ارزش صادرات حدود 270 میلیون دلار کاهش یافته و بار دیگر تراز تجاری مثبت شد.

روند مثبت خرداد ماه در تیر ماه کاملا شکل معکوس به خود گرفت، بطوریکه در این ماه برخلاف خرداد ماه تراز 605 میلیون دلار افت کرد.

 براساس ارزیابی ها در میانه تابستان امسال هم ۱۴ میلیون تن کالا به ارزش ۲۱ میلیارد و ۶۶۵ میلیون دلار وارد کشور شده که کاهش ۸.۵ درصدی در وزن و افزایش ۱۹ درصدی در ارزش را تجربه کرده است. در نتیجه تفاوت آمارها نشان می دهد تراز تجاری ایران در پایان مرداد ماه برابر با منفی 741 میلیون دلار بوده است.

آمار صادرات و واردات کشور در پایان نیمه اول سال 1401 نشان می‌دهد همزمان با افزایش صادرات و واردات در نیمه نخست 1401، تراز تجاری کشور منفی‌تر شد و به یک میلیارد و 780 میلیون دلار رسید.

وضعیت آمار در نیمه سال

آمار مقدماتی گمرک ایران نشان می‌دهد ارزش تجارت خارجی کشور در ۶ ماه اول سال با رشد ۱۳.۲ درصدی در ارزش از مرز ۵۰ میلیارد دلار گذشته است. مطابق آمارهای گمرک ایران، در این مدت ۵۱ میلیون و ۷۸۳ هزار تن کالا به ارزش ۲۴ میلیارد و ۲۵۱ میلیون دلار صادر شد که این میزان صادرات از نظر وزنی افت ۱۲.۵ درصدی و به لحاظ ارزش رشد ۱۳.۳۲ درصدی را نشان می‌دهد. در عین حال، در این مدت، ۱۶ میلیون و ۳۲۰ هزار تن کالا به ارزش ۲۶ میلیارد و ۳۱ میلیون دلار وارد کشور شد که از حیث وزن افت ۱۴.۷۲ درصدی و از لحاظ ارزش رشد ۱۳.۱۵ درصدی داشته است.

در واقع آمار صادرات و واردات کشور در پایان نیمه اول سال 1401 نشان می‌دهد همزمان با افزایش صادرات و واردات در نیمه نخست 1401، تراز تجاری کشور منفی‌تر شد و به یک میلیارد و 780 میلیون دلار رسید. روندی که از تیرماه 1401 شروع شد و در شهریور 1401 به اوج رسید.

جزئیات تجارت در شهریور ماه نشان می‌دهد، صادرات غیرنفتی ایران به کشورهای هدف افتی حدود 25 درصد داشته است. در این مقطع ایران 3 میلیارد و 327 میلیون دلار کالا صادرکرده است؛ این درحالی است که در مدت مشابه سال گذشته 4 میلیارد و 434 میلیون دلار کالا صادرشده بود. در این مقطع واردات کالا و خدمات نیز از کشورهای طرف معامله افتی بیش از 17 درصدی داشته است.

در آخرین ماه تابستان ایران، 4 میلیارد و 366 میلیون دلار کالا وارد کرده است؛ این رقم در تابستان سال گذشته 5 میلیارد و 291 میلیون دلار گزارش شده بود. براساس آمار مقدماتی گمرک ایران می‌توان پیش بینی کرد، در این ماه همچون ماه‌های گذشته مبادلات تجاری ایران صرفاً متمرکز بر 12 شریک تجاری است.

photo_۲۰۲۲-۰۹-۳۰_۱۴-۴۵-۴۵