به گزارش اکوایران، در هفته اخیر شاخص کل بورس در مجموع 58 هزار و 112 واحد بالا آمد و به رقم یک میلیون و 456 هزار واحد رسید. شاخص هم‌وزن نیز رشد 16 هزار و 961 واحدی را ثبت کرد. آیا این روند تداوم خواهد داشت؟ عوامل بنیادی و غیربنیادی تاثیرگذار بر بازار سهام چه پیامی به سهام‌داران می‌دهند؟

بازدهی هفتگی بورس

شاخص کل در آخرین روز کاری هفته 8 هزار و 853 واحد رشد کرد و به رقم یک میلیون و 456 هزار واحد رسید. شاخص کل نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل 58 هزار و 112 واحد بالا‌تر ایستاد تا بازدهی هفته شاخص بورس مثبت 4 درصد شود.

رشد شاخص هم‌ وزن

در هفته اخیر روند تغییرات شاخص کل هم‌وزن مشابه شاخص کل بود. روز شنبه صعود کرد و سپس روز یکشنبه افت کرد و سه روز بعدی را صعودی پشت سر گذاشت. شاخص هم وزن در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 16 هزار و 961 واحد بالا‌تر ایستاد و به رقم 391 هزار و 302 واحد رسید و بازدهی مثبت 4.5 درصدی را ثبت کرد که نسبت به افت 0.5 درصدی هفته پیشین بهبود قابل توجهی داشته است.

پیش بینی بورس

پیش بینی بورس هفته

شاخص بورس در هفته اخیر روند صعودی داشت و توانست در اولین روز هفته با قدرت وارد کانال 1.4 میلیونی شود و در آخرین روز کاری هفته از نیمه کانال بالا بیاید. میانگین تقاضای بورس –نسبت به هفته پیش- افزایش یافت و نقدینگی خروجی از بازار سهام کاهش یافت.

میانگین ارزش صف‌های خرید در هفته اخیر 401 میلیارد تومان بود که از میانگین هفته گذشته 159 میلیارد تومان بیشتر بود. در این هفته، میانگین ارزش صف‌های خرید 66 درصد افزایش یافته است. 

در مجموع کل هفته 168 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین روزانه خروج پول حقیقی 33 میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیشین افت 93 درصدی داشته است.

در اولین روز هفته شاخص کل بیش از 42 هزار واحد رشد کرد که بیشترین صعود شاخص در 9 ماه اخیر است. شاخص پس از وقفه در روز یکشنبه توانست در سه روز بعدی 3 روز صعودی را پشت سر بگذارد.

این هفته اخبار و سیگنال‌های مثبت فراوانی به صعود بازار کمک کرد. رشد قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها موجب رشد قیمت سهم‌های کامودیتی‌محور بورس تهران شد. علاوه بر این، رشد قیمت نفت و افزایش قیمت دلار نیز به بازار سیگنال صعودی داد. دلار در ابتدای هفته به کانال 28 هزار تومان صعود کرد و در نیمه دوم هفته در محدوده بالاتر از 28 هزار تومان ماندگار شد. تثبیت قیمت دلار سیگنال صعودی برای معاملات بورس در هفته پیش رو است.  برخی از ناظران بازار تأثیر این اخبار مثبت و عوامل بیرونی را بیش از روندهای درونی بازار می‌دانند. انتشار اخبار حمایت صندوق توسعه از بازار سهام و مواضع مقامات رسمی در حمایت از بورس خصوصا جلسه مشترک بانک مرکزی و سازمان بورس اوراق بهادار در افزایش حجم معاملات و کاهش خروج نقدینگی از بازار موثر بود. اما خبر مهم هفته بی شک کنار گذاشتن قیمت‌گذاری دستوری خودرو بود. خبری که موجب رشد قیمت سهم‌های خودرویی شد. بنابراین به نظر می‌رسد که شرایط برای تداوم رشد قیمت‌ها در بازار سهام مهیا است و با کنار رفتن ریسک‌های سیستماتیکی که بر بازار تحمیل شده بود، حال که قیمت سهام شرکت‌ها نیز ارزنده‌تر از پیش هستند، سهامداران می‌توانند به بازگشت نقدینگی خارج شده و افزایش جذابیت بازار سهام امیدوار باشند.  

پیش بینی بورس

بورس