به گزارش اکوایران ظرف روزهای دوشنبه و سه‌شنبه 27 و 28 آذر ماه بالغ بر 94 هزار و 350 تن محصول پلیمری در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران عرضه شد؛ عمده محصولات پلیمری ظرف روزهای دوشنبه و سه‌شنبه روانه رینگ فیزیکی بورس کالا می‌شوند. برای این میزان محصول عرضه شده، تقاضایی بالغ بر 135 هزار و 774 تن از سوی مشتریان به ثبت رسید که در نهایت به فروش 83 هزار و 811 تن محصول پلیمری از این بازار انجامید.

89 درصد عرضه پلیمرها معامله شد

نسبت حجم معامله به حجم عرضه در رینگ فیزیکی محصولات پلیمری بورس کالای ایران ظرف روزهای پایانی آذر ماه به حدود 89 درصد رسید. به شکل معمول سهمیه متقاضیان برای خرید در هفته‌ پایانی ماه کاهش می‌یابد و این موضوع باعث افت حجم معاملات می‌شود؛ با این وجود رینگ محصولات پلیمری ظرف روزهای پایانی آذر ماه از رونق نسبی خوبی برخوردار بود.

سقف رقابت در رینگ پلی‌پروپیلن‌ها شکسته شد

میزان عرضه پلی‌پروپیلن شمیایی در رینگ فیزیکی بورس کالا ظرف هفته پایانی آذر ماه به بیش از 3 هزار و 600 تن رسید. این رشد حجم عرضه ناشی از پایان اورهال شرکت پتروشیمی جم و مارون بود. به این ترتیب حجم عرضه این محصول ظرف هفته پایانی آذر ماه به بیشترین میزان پس از نیمه مهر ماه رسید. کمترین حجم عرضه این محصول در رینگ فیزیکی بورس کالا ظرف سال جاری مربوط به هفته پایانی آبان ماه بود که تنها هزار و 785 تن از این محصول روانه بازار شد. این کاهش حجم عرضه به شکل پله‌کانی ایجاد شد و رقابت‌های قیمتی بیش از 100 درصدی را در رینگ پلیمرها رقم زد.

افزایش تولید پلی‌پروپیلن شیمیایی در کشور به رشد حجم عرضه این محصول انجامید؛ این افزایش حجم عرضه به فروکش رقابت در میان خریداران انجامید، به نحوی که حداکثر رقابت قیمتی انجام شده برای پلی‌پروپیلن شیمیایی در هفته پایانی آذر ماه 87 درصد بود. ظرف هفته‌های گذشته، متقاضیان رقابت‌های قیمتی تا سقف 132 درصد نیز برای کسب سهم از عرضه این محصول به ثبت رسانده بودند.

پلی‌ترفتالات بطری پیشتاز رقابت قیمتی

بیشترین رقابت ثبت شده در رینگ محصولات پلیمری مربوط به پلی‌ترفتالات بطری بود. بررسی داده‌های معاملاتی این محصول در بازار فیزیکی بورس کالای ایران از آن حکایت دارد که متقاضیان رقابت قیمتی 92 درصدی برای کسب سهم از عرضه پلی اتیلن ترفتالات بطری گرید BG785 تولید شرکت پتروشیمی تندگویان را به ثبت رساندند. تعیین قیمت پایه پلی اتیلن ترفتالات بطری بر مبنای نرخ ارز 28 هزار و 500 تومانی در شرایطی که نرخ حواله ارز در سامانه مبادله در کانال قیمتی 38 هزار تومان جا خوش کرده و نرخ ارز در بازار آزاد حدودا 50 هزار تومان است از مهم‌ترین دلایل رقابت سنگین قیمتی در معاملات این محصول است.

نرخ ارز در تعیین بهای پایه پلی اتیلن ترفتالات بطری حدود 35 درصد ارزان‌تر از نرخ حواله ارز در بازار مبادله است؛ همچنین نرخ ارز در تعیین بهای پایه این محصول حدود 99 درصد ارزان‌تر از نرخ ارز در بازار آزاد بوده و این تفاوت نرخ ارز محرک اصلی قیمت در رینگ پلیمرها است.