به گزارش اکوایران حجم فروش محصولات شیمیایی در رینگ بازار فیزیکی بورس کالای ایران در هفته منتهی به روز جمعه بیستم مرداد ماه؛ جهشی قابل ملاحظه داشت و به 57 هزار تن رسید. این رقم رکوردی بزرگ در زمینه فروش هفتگی محصولات شیمیایی در بازار فیزیکی بورس کالا بود؛ البته دلیل این رکوردشکنی حجم معاملات هفتگی را باید در کاهش حجم معاملات در 2 هفته ابتدایی مرداد ماه جستجو کرد. در دومین هفته از مرداد ماه، تعطیلی غیرمتقربه کشور ظرف روزهای پایانی هفته باعث شد تا بخشی از عرضه‌های محصولات شیمیایی لغو و به هفته سوم مرداد ماه انتقال یابد.

به این ترتیب جبران کاهش عرضه محصولات شیمیایی در نیمه ابتدایی مرداد ماه باعث شد تا ظرف سومین هفته از این ماه بالغ بر 70 هزار تن محصول شیمیایی در رینگ بازار فیزیکی بورس کالا عرضه شود؛ تقاضای ثبت شده برای این محصولات برابر 67 هزار و 600 تن بود و در نهایت 57 هزار تن محصول شیمیایی از رینگ بازار فیزیکی بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفت.

افزایش نرخ در کمین شیمایی‌ها

قیمت پایه محصولات شیمیایی عرضه شده در بازار فیزیکی بورس کالا برای سومین هفته از مرداد ماه منتهی به روز جمعه بیستم این ماه، متاثر از سیگنال جهانی رشدی قابل ملاحظه داشت.  قیمت پایه محصولات پتروشیمی برای عرضه در بازار فیزیکی بورس کالای ایران ضریبی از نرخ  فروش صادراتی این محصولات بر مبنای نرخ  دلار است. در شرایطی که ظرف ماه‌های اخیر نرخ ارز معیار در تعیین بهای پایه محصولات پتروشیمی برابر 28 هزار و 500 تومان تثبیت شده؛ نوسان نرخ جهانی تنها سیگنال جهت‌دهنده به قیمت‌های پایه محصولات شیمیایی است.

ظرف هفته‌های اخیر بر نرخ محصولات شیمیایی در بازارهای جهانی افزوده شد؛ این رشد نرخ محرک قیمت شیمیایی‌ها در بازار داخل بود.