به گزارش اکوایران، شاخص کل بورس تهران که طی دو روز گذشته کانال 2 میلیون واحدی را ازدست‌داده بود، در جریان معاملات دیروز با رشد 43 هزارواحدی همراه شد و سطح یک میلیون و 999 هزارواحدی ایستاد.

امروز عکس روال چند روز گذشته که بازار  کار خود را در محدوده مثبت آغاز کرد و رفته‌رفته بر فشار تقاضا افزوده شد و در ادامه شاهد شکل‌گیری صف خرید در بسیاری از نمادهای بازار بودیم.

در این میان در بسیاری از گروه‌ها، رنگ سبز بیشتر از رخ قرمز به چشم می‌خورد. گروه دارویی بورس نیز مستثنی نبود و اتفاقاً به جز یکی دو نماد، بیشتر نمادها در محدوده سبزرنگ بر روی تابلوی معاملات ظاهر شدند. به همین بهانه نگاهی به فروش نمادهای گروه دارویی داشتیم و به بررسی این نمادها پرداختیم.

نمادهای ددانا، دارو، دلر، دالبر، دسبحان، هجرت و دتوزیع در فصل بهار با فروش های خود توانستند بیشتر از فصل زمستان فروش ثبت کنند. اما نماد درازی، دعبید و دفارا در ثبت فروش بیشتر در فصل بهار سال جاری نسبت به فصل قبل خود ناکام بودند.

همچنین به‌غیراز نمادهای دعبید و دالبر که با فروش‌های خود در سه‌ماهه بهار نسبت به فصل گذشته به ترتیب 2 و 9 درصد کاهش داشتند، سایر نمادها گروه دارویی با رشد نسبت به فصل پیشین همراه شدند و بازدهی‌های مثبتی را رقم زدند.


پرواز یک نماد دارویی در فروردین / سود خالص دکوثر اوج گرفت


photo_2023-07-18_14-10-47

شرکت داروسازی دانا (ددانا) موفق شده در بین همگروهی های خود، بیش از 150 درصد فروش فصل زمستان را در فصل بهار به دست آورد.

شرکت توزیع دارو پخش با نماد دتوزیع در بین نمادهای هم گروه خود بیشترین فروش را در خردادماه با عدد هزار و 665 میلیارد تومان ثبت کرده که نسبت به ماه قبل خود با رشد 9 درصدی همراه شده است. این نماد در فصل بهار مبلغ 4 هزار و 686 میلیارد تومان فروش کسب کرده که توانسته با این مقدار بیش از 100 فروش فصل زمستان خود را پوشش دهد، در واقع موفق شده در فصل بهار بیشتر از فصل زمستان خود به درآمد فروش دست یابد.

شرکت پخش هجرت (هجرت) دیگر شرکت دارویی است که عملکرد خوبی را به ثبت رسانده است. این شرکت در فصل جاری با فروش 4 هزار و 478 میلیاردتومانی توانسته 127 درصد از فروش فصل زمستان را  که مبلغ 3 هزار و 538 میلیارد تومان بوده را کسب کند. نماد هجرت در خردادماه معادل هزار و 658 میلیارد تومان فروش ثبت کرده که در مقایسه با اردیبهشت‌ماه 16 درصد بیشتر بوده است.

اما شرکت داروسازی اکسیر (دلر) در بین نمادهای دارویی در فصل بهار بیشترین رشد را با 17 درصد نسبت به فصل زمستان رقم زده است. این نماد همچنین با فروش 646 میلیاردتومانی 130 درصد فروش فصل قبل را کسب کرده است.

photo_۲۰۲۳-۰۷-۰۹_۰۸-۴۰-۱۹

نماد دعبید که با نام شرکت داروسازی دکتر عبیدی فعالیت می‌کند مبلغ 535 میلیارد تومان فروش را در خردادماه به دست آورده که با افت 9 درصدی در قیاس با ماه قبل خود همراه شده است این در حالی است که نسبت به میانگین دو ماه گذشته 6 درصد رشد داشته است. دعبید در فصل جاری تنها 65 درصد از فصل زمستان را پوشش داده است. به این معنی است که در فصل بهار با فروش هزار و 517 میلیارد تومان کمتر از فصل قبل فروش کسب کرده است.

دیگر شرکت دارویی با بازدهی منفی نسبت به فصل قبل شرکت داروسازی البرز دارو بود. این در حالی است که فروش فصل بهار این شرکت بیشتر از فصل زمستان بوده است؛ اما با فروش 295 میلیاردتومانی در خردادماه به افت 2 درصدی نسبت به فصل قبل خود همراه شده است.

شرکت‌های سبحان دارو و داروسازی فارابی دیگر شرکت‌های دارویی بودند که بازدهی‌های به ترتیب 10 و 7 درصدی در مقایسه با ماه پیشین خود همراه شدند.

سوددهی بالای نمادهای دارویی