شرکت پتروشیمی تندگویان با نماد شگویا یکی از شرکت های فعال صنعت پتروشیمی‌ در ایران است که در اسفند ماه سال ۱۳۹۸ برای اولین بار سهام آن در بورس ایران عرضه شد. این شرکت با ارزش بازاری 41 هزار میلیارد تومان در بورس تهران در حال معامله است. سهامدار اصلی شگویا، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس است ۵۳ درصد از سهام آن را در اختیار دارد.

 موضوع فعالیت اصلی شرکت عبارت از احداث و راه اندازی و بهره برداری کارخانجات صنعتی به منظور تولید، بازاریابی، فروش و صدور محصولات پتروشیمی و پتروشیمیایی و مشتقات آن می‌باشد.

مواد اولیه موردنیاز تولید محصولات پتروشیمی شهید تندگویان پارازایلین، اسید استیک و منو اتیلن گالیکول هیدروژن است که از طریق پتروشیمی نوری، فن‌آوران، مارون و امیرکبیر خریداری می‌شود. نرخ‌ مواد اولیه شرکت با 5 درصد تخفیف از مبلغ FOB  بر اساس نرخ دلار تعیین می‌شوند.

از آنجا که عمده محصولات شرکت به‌صورت داخلی و در بورس کالا به فروش می‌رسد، به طور معمول فروش محصولات شرکت در بورس کالا به‌صورت رقابتی بوده است. در اسفند ۱۴۰۱ اعلام نرخ ۲۸٫۵۰۰ تومان برای خوراک و محصولات شرکت‌های پالایش نفت و پتروشیمی، منجر به تشدید رقابت در بورس کالا شده است. به‌طوری‌که در آخرین معاملات انجام شده در بورس کالا قیمت پایانی پت بطری ۹۷درصد بالاتر از قیمت پایه عرضه معامله شده است.

فروش محصولات شرکت در سال مالی منتهی به 29 اسفندماه 1401، بالغ بر 21 هزار و 765 میلیارد تومان بوده که نسبت به سال مشابه قبل معادل 28 درصد افزایش داشته است که ناشی از افزایش 11 درصدی فروش مقداری کل و افزایش 15 درصدی نرخ فروش میانگین کل محصولات است.

بهای تمام شده این شرکت معادل 11 هزار و 719 میلیارد تومان است که نسبت به مشابه سال قبل افزایش 37 درصد را نشان می‌دهد. این افزایش عمدتاً ناشی از افزایش مواد مصرفی خوراکی به میزان 34 درصد، افزایش مواد شیمیایی به میزان 57 درصد، افزایش حقوق و دستمزد کارکنان به میزان 60 درصد، افزایش یوتیلیتی به میزان 5 درصد و سایر هزینه‌های به میزان 46 درصد نسبت به مشابه سال گذشته افزایش‌یافته است.


فعالیت پتروشیمی‌ها در فروردین


روند باثبات فروش

فروش ماهانه نماد شگویا نشان می‌دهد که از روند باثباتی برخوردار است. فروش این شرکت از ابتدای سال تا اسفندماه 1401 به طور میانگین در محدوده قیمتی 1813 میلیاردتومانی قرار داشته است. شگویا در سه‌ماهه زمستان سال 1401 رقم 5 هزار و 555 میلیارد تومان فروش دست پیدا کرده که بیشترین فروش در ۱۲ماهه این شرکت مربوط به بهمن‌ماه با مبلغ 1964 میلیارد تومان بوده است. کمترین فروش را نیز در آبان‌ماه رقم 1536 میلیارد تومان رقم زده است.

photo_2023-05-30_14-42-41

اما شگویا سال 1402 را با ثبت فروش‌های خوب آغاز کرد. این شرکت در ۲ماهه سال 1402 مبلغ 5 هزار و 427 میلیارد تومان فروش ثبت کرده است. در اردیبهشت‌ماه با فروش 2754 میلیاردتومانی با رشد 3 درصدی نسبت به ماه گذشته خود همراه شده است.

photo_2023-05-30_14-43-56

رشد سود خالص شگویا

شرکت پتروشیمی تندگویان روند سودآوری خوبی را طی کرده است. این شرکت در دوره ۱۲ماهه سال ۱۴۰۱ بیش از 55 هزار میلیارد تومان درآمد عملیاتی داشته است. همچنین بهای تمام شده شگویا در این دوره مالی بیش از 47 هزار میلیارد تومان بوده است.

شگویا در سه‌ماهه زمستان سال 1401 به درآمد عملیاتی 5 هزار و 585 میلیارد تومان دست پیدا کرده است که از این میزان سهم سود خالص مبلغ 1149 میلیارد تومان است.

این نماد از گروه پتروشیمی ها در سه‌ماهه زمستان نسبت به فصل پیشین خود با رشد در درآمد عملیاتی روبرو شده همچنین حاشیه سود خالص در فصل پاییز از 6 درصد که کمترین میزان برای این شرکت بوده، نزدیک به 20 درصد برای فصل زمستان رسیده است. سود خالص شگویا در فصل زمستان با رشد بیش از ۵۰ درصدی نسبت به فصل مشابه سال قبل خود همراه شده است.

 این شرکت در سه‌ماهه بهار مبلغ 5613 میلیارد تومان درآمد عملیاتی به دست آورده که بیشترین میزان در سال 1401 بوده و بالاترین حاشیه سود خالص و ناخالص را در فصل بهار رقم زده است.

 باتوجه‌به افزایش نرخ دلار در بازار و همچنین دستورالعملی مبنی بر محاسبه نرخ خوراک پتروشیمی‌ها با دلار 28,500 تومان، این اختلاف نرخ در خوراک و محصولات باعث شده تا حاشیه سود این شرکت  رشد یابد که باید دید آیا ادامه دار خواهد بود یا خیر.

photo_۲۰۲۳-۰۵-۲۷_۱۳-۵۶-۰۲

 

عطش پتروشیمی تندگویان برای مصرف خوراک ارزان‌تر!