به گزارش اکوایران، برخی از بدهکارترین دولت‌های محلی چین در حال افزایش استخدام دولتی هستند؛ اقدامی که به گفته تحلیلگران می‌تواند وضعیت مالی شکننده منطقه‌ای را تحت فشار بیشتری قرار دهد؛ اما مقامات این کشور به دنبال اشتغالزایی بیشتر برای خیل فارغ‌ تحصیلان بیکار هستند. استخدام نیروهای جدید توسط دولت‌های محلی می‌تواند بدهی آن‌ها را افزایش دهد. در شرایط کنونی دولت‌های محلی چین با بدهی 9 تریلیون دلاری مواجه هستند که این رقم تقریبا برابر 50 درصد تولید ناخالص داخلی چین در سال گذشته میلادی بود. این میزان بدهی تهدیدی جدی برای تقویت رشد پایدار دومین اقتصاد برتر دنیا خواهد بود.

به گزارش رویترز دولت پکن تاکید دارد که کاهش ریسک بدهی دولت‌های محلی یکی از وظایف اصلی سیاست‌گذاران چینی در سال جاری است؛ اما در عین حال این کشور بر ایجاد اشتغال نیز تاکید دارد.

بیکاری در مناطق فقیر چین باعث مهاجرت مردم به سایر شهرها می‌شود؛ دولت‌های محلی در این مناطق وظیفه اشتغالزایی بیشتر به‌منظور جلوگیری از مهاجرت را دارند. اما حقوق نیروی کار در این مناطق از محل افزایش مالیات بر درآمد و فروش زمین‌های دولتی حاصل می‌شود.

جک یوان، معاون رئیس جمهور و تحلیلگر ارشد مودیز، گفت: استراتژی استخدام نیروهای تحصیلکرده توسط دولت‌های محلی می‌تواند تا حدی در نگه داشتن جوانان تحصیلکرده در استان اثرگذار باشد و از مهاجرت آن‌ها به مناطق توسعه یافته‌تر بکاهد.

یوان خاطرنشان کرد، با این حال، فشارهای بودجه و بدهی برای این استان‌ها شدیدتر می‌شود؛ افزایش هزینه، خطرات مالی جدیدی را برای دولت‌های این مناطق به همراه دارد.

کدام استان‌های چین، بیشترین نیرو را جذب می‌کنند؟

طبق گزارش Offcn Education Technology ، استان‌های گانسو و یوننان و همچنین منطقه گوانگشی، امسال شاهد بیشترین درصد افزایش استخدام برای کارمندان دولتی در چین خواهند بود.

گانسو، در مناطق خشک و دورافتاده شمال غرب چین، قصد دارد 4هزار و 249 کارمند دولتی استخدام کند که این رقم تقریبا 80 درصد بیشتر از استخدام سال گذشته است، در حالی که یوننان و گوانگشی که در مرز کوهستانی کشور در جنوب چین قرار داردند قصد دارند به ترتیب 5 هزار و 696  نفر و 6 هزار و 781 نفر نیروی جدید اضافه کنند که این ارقام نسبت به سال قبل به تریتب رشدی 59 و 55 درصدی دارد.

در عین حال Caixin گزارش داد که چین قصد دارد در سال جاری میلادی و در 31 استان در سرزمین اصلی این کشور برابر 190 هزار شغل جدید ایجاد کند که این رقم نسبت به میزان اشتغالزایی در سال 2022 رشدی 22 درصدی دارد.

اشتغالزایی از جیب استان‌های بدهکار!

قرار است که دولت‌های محلی چین بیشترین سهم را در افزایش اشتغالزایی این کشور در سال جاری داشته باشند؛ این درحالی است که آن‌ها بدهکار بوده و فروش زمین دولتی به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین راه‌های درآمدی دولت‌های محلی در چین ظرف 2 سال اخیر با چالش جدی و کاهش به دلیل افول بخش ساخت مسکن در چین روبرو شده است.

بدهی معوق استان یوننان به درآمدهای مالی در سال گذشته به 1087 درصد رسید که بالاترین میزان در بین تمام اقتصادهای استانی در چین است. بر اساس تحقیقات کارگزاری چینی TF Securities، نسبت بدهی به درآمد در گانسو با 970 درصد در رتبه سوم و در گوانگشی با نسبت 910 درصد در رتبه پنجم بدهکارترین دولت‌های محلی در چین قرار دارد.

خبرنگاران رویترز از دولت‌های محلی این 3 استان خواستند چگونگی تامین مالی برای استخدام نیروهای جدید را مشخص کنند، اما پاسخی دریافت نکردند؛ بنابراین چگونگی اثرگذاری مالی این استخدام‌ها بر درآمد دولت‌های محلی مشخص نیست، اما باعث نگرانی اقتصاددانان شده است.

نی ون، اقتصاددان مستقر در شانگهای در شرکت سرمایه‌گذاری Hwabao Trust می گوید: اگر فروش زمین‌های دولتی در مناطقی که دولت‌ها قصد افزایش استخدام نیروی دولتی را دارند، بدتر شود، وعده افزایش استخدام‌ها ناپایدار خواهد بود.

بیکاری در چین در مرز رکورد

لی کیانگ نخست‌وزیر جدید چین در اولین سخنرانی رسمی خود به عنوان نخست‌وزیر این کشور در اوایل ماه مارس تاکید داشت که این کشور به یک دستور کار برای اشتغالزایی نیاز دارد؛ وی هدف اشتغالزایی چین برای سال 2023 را برابر 12 میلیون نفر اعلام کرد، این در حالی است که در سال گذشته 11 میلیون نفر شغل جدید در چین ایجاد شد.

نرخ بیکاری برای افراد 16 تا 24 ساله در چین حدود 18.1 درصد اعلام شده که این رقم نزدیک به بالاترین رکورد خود است. در عین حال چین فقط برای فارغ‌تحصیلان خود نیاز به 11.5 میلیون شغل جدید نیاز دارد.