به گزارش اکوایران، بخش تولید در چین در ماه فوریه از رکود در امان ماند و این موضوع بازارهای کالایی را به بهبود چشم‌انداز تقاضا امیدوار کرد؛ به این ترتیب بخش قابل توجهی از فلزات صنعتی و محصولات معدنی ظرف روزهای پایانی هفته ابتدایی ماه مارس بازده مثبتی را برای سرمایه‌گذاران به ارمغان آوردند.

شاخص مدیران خرید تولیدی چین برای ماه فوریه برابر 52.6 واحد و شاخص مدیران خرید تولیدی Caixin که بر واحدهای عمدتا خصوصی با مقیاس متوسط و کوچک تمرکز دارد نیز برابر 51.6 واحد اعلام شد. هر دو شاخص بهتر از برآورد اقتصاددان بود و نشان داد اقتصاد چین بهتر از انتظار به مسیر رشد بازگشته است.

سطح 50 واحدی معیاری در جهت سنجش رکود اقتصادی در شاخص مدیران خرید است؛ قرار گرفتن این شاخص در نرخی بالاتر از 50 واحد بیانگر عبور اقتصاد از وضعیت رکود است.

رکورد 11 ساله PMI

به گزارش رویترز شاخص مدیران خرید تولیدی در چین در ماه فوریه بیشترین میزان رشد ظرف یک دهه اخیر را به ثبت رساند و از 50.1 واحد در ماه ژانویه به 52.6 واحد در فوریه رسید. این اعدا نشان داد که بخش تولید فراتر از آنچه انتظار می‌رفت به رفع محدودیت کرونایی در بزرگترین اقتصاد کالامحور جهانی و بازگشت چین به مسیر رشد دل‌بسته است. میزان 52.6 واحد برای شاخص مدیران خرید رسمی تولیدی در چین بیشترین میزان این شاخص پس از آوریل 2012 بود.

ژو هائو، اقتصاددان در Guotai Junan International معتقد است باید با این داده‌ها با احتیاط رفتار شود؛ عوامل فصلی و رویدادی در رشد قابل ملاحظه این داده‌ها می‌توانند نقش داشته باشند، در عین حال بازگشت اقتصاد چین به مسیر رشد نیز در این اوج‌گیری نقش به‌سزایی دارد.

بازارها انتظار دارند که نشست حزب کمونیست چین که در آن تصمیمات اصلی برای اقتصاد این کشور ظرف سال جاری اخذ می‌شود در هفته پیش رو برگزار شود و اهداف اقتصادی و رشد اقتصادی مدنظر چین چین برای 2023 تعیین شود.

در این شرایط انتشار PMI چین بهتر از انتظار یک نکته مثبت است که مقامات سیاسی چین در نشست حزب کمونیست به آن تکیه می‌کنند، از دولت انتظار می‌رود که سیاست‌های حمایتی بیشتری را برای بازگرداندن اقتصاد به مسیر رشد اعمال کند.

اگرچه داده‌های شاخص مدیران خرید بخش تولید در چین نشان از عبور از رکود دارد، اما واحدهای تولیدی همچنان از منظر قیمت محصولات نهایی، تحت فشار باقی مانده‌اند.

تولید در چین همچنان تحت فشار است

در حالی که بخش تولید شروع به مشاهده نشانه‌های بهبود بیشتری کرده است، با کاهش قیمت‌های کارخانه در ژانویه به دلیل مصرف داخلی محتاطانه و تقاضای خارجی نامشخص، تحت فشار باقی مانده است.

بانک مرکزی چین در هفته گذشته اعلام کرد که انتظار می رود اقتصاد داخلی این کشور به طور کلی در سال 2023 بهبود یابد، اما بازارهای خارجی این کشور همچنان در وضعیتی پیچیده باقی می‌ماند.

PMI ترکیبی که شامل فعالیت‌های تولیدی و غیر تولیدی است، از 52.9 در ماه ژانویه 2023 به 56.4 واحد افزایش یافت.