به گزارش اکوایران، همزمان با رشد قیمت‌ها در تمامی بازارهای دارایی، معاملات امروز بازار سهام با رشد شاخص‌ها آغاز شد و در دقایق ابتدایی شاخص کل بورس به کانال 1.8 میلیونی صعود کرد تا بورس هم با رشد انتظارات تورمی و جهش‌ قیمتی در بازار ارز همسو شود. 

در پایان معاملات یکشنبه شاخص کل 65 هزار و 520 واحد بالا‌تر از روز کاری قبل ایستاد و به سطح یک میلیون و 804 هزار و 303 واحد رسید. 

شاخص هم وزن نیز در پایان معاملات امروز 10 هزار و 706 واحد نسبت به روز شنبه بالا آمد و در رقم 536 هزار و 370 واحد ایستاد. 

شاخص کل فرابورس هم سبزپوش شد و 549 واحد رشد کرد و به رقم 22 هزار و 757 واحد رسید. شاخص کل هم وزن فرابورس نیز هزار و 356  واحد افزایش یافت و به رقم 95 هزار و 7 واحد رسیده است.

بورس

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، 335 نماد رشد قیمت داشتند و 322 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 51 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 49 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

خروج پول حقیقی از بورس

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی بود و 283 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد.

در معاملات روز یکشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام شبندر (شرکت پالایش نفت بندرعباس) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 53 میلیارد تومان بود. 

وغدیر دومین رتبه خروج را داشت و پس از آن، نمادهای حکشتی، شپنا و پخش بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. 

در سوی دیگر، فولاد بیشترین ورود پول حقیقی را داشت و شستا و نوری در رتبه‌های بعدی بودند. 

لیدرهای بازار سهام

امروز نمادهای فولاد، فملی و فارس بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل بورس داشتند و نمادهای شپنا، وغدیر و شستا در رتبه‌های بعدی بودند. در مقابل خبهمن، وتجارت و خودرو بزرگان قرمزپوش بازار یکشنبه بودند.

در  فرابورس  نیز نمادهای کگهر، بپاس و آریا بیشترین تأثیر افزایشی را بر شاخص کل  فرابورس  گذاشتند و نمادهای انتخاب، غدیس و حآفرین اثر کاهنده بر شاخص داشتند.

در بین نمادهای پرتراکنش بورس امروز نیز شستا بیشترین تراکنش را داشت و خودرو و فولاد در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز نمادهای انتخاب، دی و فروژ پرتراکنش‌ترین نمادها بودند.

صف‌های خرید و فروش در معاملات یکشنبه

در معاملات یکشنبه، 103 نماد صف خرید داشتند و 64 نماد با صف فروش مواجه بودند. ارزش صف‌های خرید با افت 62 درصدی به 926 میلیارد تومان رسید و ارزش صف‌های فروش نیز 4 درصد کاهش یافت و 356 میلیارد تومان بود.

در پایان معاملات نماد تاپیکو (شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین) با صف خرید 227 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای پایانی بازار قرار گرفت. پس از تاپیکو، نمادهای خزامیا (شرکت زامیاد) و کاوه (شرکت فولاد کاوه جنوب کیش) بیشترین صف خرید را داشتند. 

در سوی دیگر در پایان معاملات نماد حفارس با صف فروش 14 میلیارد تومانی بیشترین صف فروش را داشت و کساپا، غدانه، چکارن و بالاس دیگر نمادهایی بودند که بیشترین صف فروش را داشتند.

رشد ارزش معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 24 هزار و 35 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه هزار و 718 میلیارد تومان بود که 7 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می شود.

ارزش معاملات خرد سهام نیز با افزایش 53 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 15 هزار و 775 میلیارد تومان رسید که بیشترین رقم در سال 1401 است. 

 جدول معاملات

در معاملات امروز نماد شستا (شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 833 میلیارد تومان بود. 

پس از شستا، فولاد بیشترین ارزش معاملات را داشت و شپنا رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد شتران و خودرو در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات نیز سهام شستا (شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی) با تعداد 7 میلیارد و 155 میلیون و 605 هزار و 464 سهم در صدر قرار گرفته است. خودرو در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به دی تعلق داشت. دو نماد فولاد و شپنا نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. 

بورس