به گزارش اکوایران انتشار داده‌های تورمی آمریکا برای ماه ژانویه بیش از انتظار، در کنار داده‌های اشتغال این کشور بهتر از پیش‌بینی‌ها باعث شد تا سرمایه‌گذاران از تشدید سیاست انقباض پولی از سوی فدرال رزرو دچار واهمه شده و به این ترتیب بازار سرمایه آمریکا در روز جمعه هفدهم فوریه با کاهش ارزش روبرو شود.

به این ترتیب در اواسط روز جمعه هفدهم فوریه حدود 0.5 درصد از ارزش داوجونز، 0.82 درصد از ارزش S&P500  و 1.25 درصد از ارزش نزدک کاسته شد.

به گزارش رویترز گلدمن ساکس اعلام کرد که انتظار دارد فدرال رزرو در سال جاری میلادی سه مرتبه دیگر و هر مرتبه به میزان 0.25 درصد نرخ بهره را افزایش دهد. فعالان بازار سرمایه آمریکا نیز برآورد می‌کنند که فدرال رزرو تا ماه جولای حداقل 2 مرتبه نرخ بهره را افزایش داده و از سطح 4.75 درصدی کنونی به 5.3 درصد برساند. این پیش‌بینی‌ها فراتر از انتظارات پیشین فعالان بازارهای مالی در دنیا بوده و در حالی که زمینه تقویت شاخص دلار آمریکا را فراهم می‌کند، کاهنده بازارهای مالی است.

لورا کوپر، استراتژیست ارشد در بلک راک، می گوید: ریسک تورم آمریکا افزایشی است؛ ما در حال رسیدن به نقطع عطفی هستیم که رشد بیشتر نرخ بهره از آن سطح می‌تواند تاثیر کاهنده بالایی برای بازار سهام به همراه داشته باشد.

هر 3 شاخص اصلی وال‌استریت در سال گذشته میلادی بیشترین زیان سالانه خود پس از یک دهه را به ثبت رساندند. این زیان نتیجه سریع‌ترین میزان اجرای سیاست انقباض پولی در این کشور بود.

صعود دلار به زیان وال‌استریتی‌ها تمام شد

داده‌های اقتصادی آمریکا با افزایش احتمال رشد نرخ بهره از سوی فدرال رزرو زمینه صعود شاخص دلار آمریکا به کانال 104 واحدی را فراهم کرد و زمینه قرمزپوشی وال‌استریت را فراهم کرد. بازدهی اوراق خزانه‌داری ایالات متحده ظرف نیمه ماه فوریه افزایش یافته است، چرا که سرمایه‌گذاران احتمال می‌دهند میزان رشد نرخ بهره از سوی فدرال رزرو بیش از آنچه برآورد می‌کردند باشد. رشد نرخ بهره از سوی فدرال‌رزرو، تاثیر کاهشی بر قیمت‌ها برجای می‌گذارد.

بازدهی اوراق خزانه داری 2 ساله آمریکا در روز جمعه هفدهم فوریه به بالاترین میزان خود در بیش از سه ماه گذشته یعنی 4.718 درصد رسید.

در این شرایط افزایش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی اروپا  (ECB) با تقویت ارزش یورو می‌تواند کاهنده سرعت رشد شاخص دلار آمریکا بود. بازده اوراق قرضه منطقه یورو تا پایان هفته منتهی به روز جمعه هفدهم فوریه در مسیر رشد نرخ قدم برداشت.