از زبان میانگین‌ها

بررسی معاملات روز سه نشبه در بازار سهام نشان از تداوم خروج سرمایه گذاران از بورس تهران دارد. آمار و ارقام به ثبت رسیده از معاملات بورس تهران حکایت از این واقعیت دارد که در روز معاملاتی مذکور برآیند معاملات انجام شده در بازار یاد شده به نحوی نبوده که بتواند کارنامه خوبی را برای فعالیت بازار سهام در روز یاد شده به ثبت برساند.  در این روز نه تنها شاخص کل  سمت و سویی کاهشی داشت بلکه نماگر هم‌وزن نیز  که در بسیاری از روزهای افت «تدپیکس» رشد داشته، نتوانست عملکردی مثبت را شاهد باشد. 

بر این اساس با پایان معاملات روز سه شنبه در بورس، شاخص کل 0.67 درصد و شاخص هموزن 0.7 درصد کاهش داشتند. اما نکته مهم نه در افت نماگرهای بازار بلکه در کاهش جدی میانگین ارزش معاملات خرد بود. بررسی ها نشان می دهد که در پایان معاملات روز یاد شده میانگین متحرک نمایی 20 روزه ارزش معاملات خرد، پس از سه ماه به زیر میانگین متحرک 60 روز رفته که این مسئله ناشی از کاهش قابل توجه اقبال سهامداران خرد نسبت به بازار سهام است. در واقع اگر بخواهیم نگاهی عمیق تر به این متغیر بیندازیم می‌توانیم تغییرات آن در بازه سه ماهه را به معنای بی اثر شدن حمایت ده بندی از بازار سرمایه بدانیم که پس از روز چهارم آبان ماه رفته رفته مردم عادی را به سمت بازار سهام کشاند و به رشد ارزش معاملات خرد انجامید.  

 با این حال مشکل بازار سهام طی روزهای گذشته تنها کاهش ارزش معاملات خرد به محدوده 3600 میلیارد تومان نیست. آمار و ارقام به ثبت رسیده حکایت از این واقعیت دارد که خروج پول نیست طی هفته های اخیر به شکلی تقریبا بی وقفه ادامه داشته است. این در حالی است که در بازارهای دیگر نظیر طلا و ارز انتظارات تورمی، چشم انداز بازارها را مثبت نگاه داشته است.

بر این اساس به نظر می آید که مهمترین دلیل پایان روند صعودی به مانند دوره های پیشین پا فشاری مقامات تصمیم گیر در دولت و مجلس بر اقتصاد دستوری است که شرح مفصل آن در گزارش های پیشین به خصوص در مورد بورس کالا گفته شده است. 

نیاز به دوری از شتابزدگی

بازتاب چنین ادعایی را می توان به خوبی بر روی نمودار شاخص کل نیز یافت. بررسی ها نشان می دهد که افت شاخص مذکور از روزهای پایانی دی ماه دقیقا در دوره ای بوده که بحث نرخ بالای خوراک پتروشیمی ها و به تبع آن قیمت گاز سایر صنایع مورد توجه فعالان بازار قرار گرفت. در ادامه نیز بحث بودن یا نبودن خودرو در بورس کالا مزید بر علت شد. به گفته کارشناسان این عامل در روزهای اخیر مانع از آن بوده تا شرایط روانی بازار برای بازگشت به روند صعودی مناسب شود. بر اساس این اعداد و ارقام می توان نتیجه گرفت که با وجود تداوم معاملات خودرو در بورس کالا و به رغم ماهیت کالایی محور بودن بازار سهام، اعتماد به بازار سرمایه بازنگشته و مردم چه در خصوص سهام دلاری و چه در خصوص سهام ریالی بازار به سبب تصمیمات گرفته شده در هفته های قبل و ریسک های وارده احساس عدم اطمینان می کنند. 

بر این اساس می توان گفت که بهترین تصمیم در شرایط کنونی برای حمایت از بازار سهام دوری از تصمیمات شتاب زده و ایجاد اعتماد نسبت به اتخاذ سیاست های معقول است.