به گزارش اکوایران، فدرال رزرو همانگونه که انتظار می‌رفت، در روز چهارشنبه دوم فوریه نرخ بهره را 25 واحد افزایش داد. در عین حال جروم پاول رئیس فدرال رزرو در سخنرانی خود پس از اتمام نشست فدرال رزرو اعلام کرد جریان کاهش تورم در آمریکا ادامه‌دار شده است. این سخنان باعث شد تا فعالان بازارهای مالی و کالایی دنیا به پایان سریعتر رشد نرخ بهره در آمریکا امیدوار شوند و زمینه سبزپوشی بازارهای مالی و کالایی دنیا برای 2 روز پایانی هفته یعنی روز پنج‌شنبه و جمعه دوم و سوم فوریه فراهم شود.

فروکش تورم آمریکا به سود فلزات

به گزارش رویترز در پی تصمیم فدرال رزور مبنی بر رشد 25 واحدی نرخ بهره و امیدواری نسبت به کاهش تورم، شاخص دلار آمریکا ظرف روزهای ابتدایی فوریه مجدد تضعیف شد. این موضوع از رشد بهای مس حمایت کرد. به این ترتیب مس برای تحویل در ماه مارس در معاملات آتی کامکس آمریکا تا روز پنج ‌شنبه دوم فوریه به 4.19 دلار در هر پوند معادل 9 هزار و 218 دلار در هر تن رسید، این فلز با ثبت رشد روزانه 1.9 درصدی، بخشی از زیان خود ظرف روزهای ابتدایی هفته را جبران کرد.

روند رو به رشد بهای فلز سرخ در بازارهای جهانی در ساعات ابتدایی روز جمعه سوم فوریه نیز ادامه دار شد و هر پوند مس مجدد کانال قیمتی 4.2 دلاری را بازپس گرفت.

ژانویه روز خوش فلز سرخ

البته ظرف ماه ژانویه 2023، امیدواری نسبت به بازگشت اقتصاد چین به مسیر رشد در پی لغو محدودیت کرونایی در این کشور و تضعیف شاخص دلار آمریکا با امیدواری نسبت به کاهش میزان رشد نرخ بهره از سوی فدرال رزرو باعث شده بود تا هر تن مس از کف قیمت 7 هزار و 500 دلاری در ماه نوامبر به سقف قیمت 9 هزار و 550 دلار در ماه ژانویه صعود کند.

با این وجود افزایش سریع موجودی مس در انبارهای بورس شانگهای که نشان از عدم رشد واقعی تقاضا داشت، باعث شد تا ظرف روزهای پایانی ژانویه روند افزایش بهای فلز سرخ معکوس شود.

دن اسمیت، سرپرست تحقیقات در بخش تجارت موسسه Amalgamated، معتقد است روند نوسان مس در کوتاه مدت نسبتا نزولی باشد.

اما وی به سرمایه‌گذاران پیشنهاد داد که در زمان افت بهای مس نسبت به خرید اقدام کنند، چرا که مس تا پایان امسال مجدد 10 هزار دلاری می‌شود.

چین امسال به مسیر رشد اقتصادی و در نتیجه رشد تقاضای فیزیکی برای فلزات بازمی‌گردد، البته هنوز بازار تاثیر واقعی این بازگشت اقتصادی را حس نکرده است، اما باید منتظر آن بود، تضعیف دلار و محدودیت عرضه نیز از رشد بهای فلز سرخ حمایت می‌کند.