به گزارش اکوایران بخش قابل توجهی از مواد غذایی از روند افزایشی ایجاد شده در سایر بازارهای کالایی ظرف هفته‌های ابتدایی سال جدید میلادی جا ماندند. واحد مطالعات اقتصادی گروه EIU از احتمال کاهش 8.6 درصدی بهای شاخص مواد غذایی در سال 2023 خبر می‌دهد. به این ترتیب می‌توان به افت نسبی قیمت این محصولات که رابطه مستقیمی به تامین امنیت مواد غذایی در دنیا دارد، امیدوار بود. البته نباید فراموش کرد که در شرایط کنونی بهای اغلب محصولات غذایی در نرخی بالاتر از میانگین بلند مدت قرار دارد و بنابراین این افت نرخ به مفهوم ارزانی نبوده و تنها محصولات غذایی از قله‌های پیشین ثبت شده فاصله گرفته‌اند.

افزایش عرضه و فروکش تقاضا مهم‌ترین دلیل احتمال کاهش نرخ در بازار غذایی است. با این وجود افزایش درگیری در دریا سیاه و جلوگیری از صادرات غلات اوکراین می‌تواند، بر نرخ غلات اثرگذار شود و آن را وضعیت فعلی خود خارج کند.

گندم زیر فشار رشد عرضه

افزایش عرضه گندم در سال زراعی گذشته و احتمال استمرار این رویه در سال زراعی جدید از مهم‌ترین دلایل عقبگرد بهای این محصول در بازارهای جهانی ظرف ماه‌های اخیر است. روسیه از جمله بزرگترین بازیگران معاملات گندم در سطح جهانی است؛ سوکان، به عنوان موسسه تحقیقاتی کشاورزی روسیه، از افزایش 200 هزار تنی صادرات گندم روسیه در سال زراعی جاری خبر داد، افزایش سطح برداشت و ذخایر غلات در این کشور عامل این رشد صادراتی بود.

روسیه از دیگر تولیدکنندگان بزرگ گندم در بازارهای جهانی است که این کشور نیز احتمال می‌دهد که سطح برداشت گندم در سال زراعی پیشین به 42 میلیون تن برسد.

این رشد عرضه در سایر بازارهای جهانی نیز رقم خورده است. هند و آرژانتین جزو بازیگران بزرگ این بازار هستند که در جدیدترین گزارش‌ها از رشد عرضه این محصول برای سال زراعی جاری خبر داده‌اند.

بازی لانیا با غلات آمریکایی

درحالی که خوش‌بینی نسبت به افزایش عرضه گندم به بازارهای جهانی ظرف سال 2023 به دلیل افزایش برداشت این محصول در سال زراعی 2022 سیگنالی منفی قیمتی برای این محصول به همراه داشت، برآورد دقیقی از وضعیت عرضه آمریکا در سال جدید وجود ندارد. بزرگترین اقتصاد جهانی با بروز پدیده لانیا و تبعات آب و هوایی آن روبرو است. از سویی احتمال می‌رود که این پدیده آب و هوایی این منطقه را از بروز خشکسالی دور کند، اما از سوی دیگر احتمال تاثیر منفی آن بر محصولات زیرکشت وجود دارد.

کف‌نشینی گندم ادامه دار شد

ظرف ساعات ابتدایی روز پنج‌شنبه 26 ژانویه هر بوشل گندم با نرخ 7.39 دلار در معاملات آتی بورس شیکاگو معامله شد. این رقم نسبت به بهای فروش آن در بازه زمانی سال قبل کاهشی 4.3 درصدی و در بازه اهانه افتی 4.4 درصدی داشت. البته بر نرخ گندم در بازه هفتگی 0.7 درصد افزوده شده است. با این وجود می‌توان اذعان کرد که این محصول در کف نرخ 15 ماه اخیر خود یعنی پس از نیمه اکتبر 2021 نوسان دارد.

 


دومین قسمت سری‌مستندهای «اکوایران» از مجموعه دختران ایران با عنوان «تفنگم در دست و سرود بر لب» را درباره هانیه رستمیان مشاهده کنید: