به گزارش اکوایران؛ با افزایش قیمت سکه در بازار آزاد و افزایش شدید حباب ربع سکه، بانک مرکزی تصمیم گرفت تا با عرضه 500 هزار ربع سکه در بورس کالا قیمت ربع سکه را کاهش دهد و از حجم حباب آن بکاهد. امروز در دومین عرضه گواهی سپرده ربع سکه رفاه در بورس کالا به تعداد ۲۰ هزار قطعه ربع سکه طلا به قیمت ۷ میلیون و ۹۰ هزار تومان به فروش رفت. روش کشف قیمت ربع سکه طلا در بورس کالا به صورت ثبت سفارش دفتری و بر مبنای بیشترین حجم تقاضا و قیمت اعلامی توسط خریداران است و متقاضیان خرید هم از ساعت ۹ الی ۱۳ اقدام به سفارش‌گذاری می‌کنند. فرآیند تطابق قیمت خرید در ساعت ۱۳ بر اساس روش مذکور انجام می‌شود.

ربع سکه در روز اول عرضه به قیمت 7 میلیون و 200 هزار تومان به میزان 2 هزار و 800 قطعه فروش رفت. این عرضه با احتساب مالیات حدوداً 7 میلیون و 865 هزار تومان برای خریداران تمام شد که فاصله اندکی با قیمت بازاری ربع سکه داشت. امروز نیز 21 هزار قطعه ربع سکه با قیمت 7 میلیون و 90 هزار تومان تقاضا شد که با احتساب مالیات حدوداً 7 میلیون و 728 هزار تومان برای خریداران آب خورده است.

ربع سکه

مجموع تقاضای این دو روز در حالی که تنها یک روز از عرضه سه روزه باقی مانده به کمتر از 23 هزار قطعه ربع سکه رسیده که کمتر از 5 درصد 500 هزار ربع سکه عرضه شده است. این فاصله زیاد عرضه تقاضا نشأت گرفته از قیمت بالای مورد تقاضا بوده که فاصله کمی با قیمت بازار آزاد ربع سکه دارد. از سوی دیگر یکی از اهداف این عرضه کاهش حجم حباب ربع سکه بود که در جریان معاملات بازار آزاد روز‌های اخیر شاهد کاهش اندکی در حباب ربع سکه بودیم.

با توجه به فاصله بالای عرضه و تقاضای این گواهی سپرده کالایی و قیمت تقاضای نزدیک به قیمت بازار آزاد و همچنین تأثیر اندک این عرضه بر حجم حباب ربع سکه؛ فعالان اقتصادی این عرضه را ناموفق ارزیابی کردند و معتقدند که بانک مرکزی در عرضه ربع سکه بورسی به اهداف خود نرسیده است.