به گزارش اکوایران سیاست‌‌‌های انقباضی فدرال‌رزرو برای مهار تورم به حصول نتیجه نزدیک می‌شود و این موضوع با ایجاد امیدواری نسبت به کاهش سیاست انقباضی زمینه سبزپوشی بازارهای مالی و کالایی دنیا را فراهم کرد. شاخص قیمت مصرف‌کنندگان آمریکایی در ماه دسامبر با رشدی 6.5 درصدی در بازه سالانه اعلام شد؛ این رقم کمترین میزان رشد تورم برای مصرف‌کنندگان آمریکایی پس از اکتبر 2022و مطابق نظرسنجی رویترز از اقتصاددانان بود. بازگشت تورم به کمترین میزان خود در بازه 14ماهه باعث شد تا فعالان بازارهای مالی و کالایی دنیا احتمال کاهش میزان رشد نرخ بهره را به شکل جدی مطرح بدانند و به این ترتیب تضعیف شاخص دلار و امیدواری نسبت به بازگشت اقتصاد جهانی به مسیر رشد به افزایش ارزش کامودیتی‌ها ظرف روزهای پایانی هفته انجامید. به این ترتیب در بازه زمانی یک هفته ای منتهی به روز 14 ژانویه در معاملات آتی کامکس آمریکا، آلومینیوم رشدی 13 درصدی، قلع افزایشی 10.25 درصدی، فلز روی رشدی 9.94 درصدی، مس افزایشی 7.8 درصدی و سرب رشدی 1.78 درصدی را به ثبت رساندند؛ البته در این زمان نیکل 4.7 درصد ارزان شد.

مس کانال 9 هزار دلاری را پس گرفت

فلز سرخ در معاملات بورس فلزات لندن به کانال 9 هزار دلاری صعود کرد و در معاملات آتی کامکس آمریکا از کانال قیمتی 4.2 دلاری عبور کرد. امیدواری برای رشد تقاضا در شرایطی که عرضه معدنی مس تحت فشار کاهشی قرار دارد باعث شد تا بهای این فلز در معاملات نقدی بورس فلزات لندن و معاملات آتی کامکس به بیشترین میزان پس از ژوئن 2022 بازگردد. خوش‌بینی نسبت به بازگشت اقتصاد چین به مسیر رشد در پی عزم جدی دولت این کشور برای کاهش محدودیت کرونایی و اعمال محرک‌های اقتصادی از جمله مهمترین دلایل رشد بهای مس بود. در عین حال داده‌های اقتصادی آمریکا نیز از رشد تقاضای سرمایه‌ای برای فلز سرخ حمایت کرد.

شیلی به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان معدنی مس از کاهش 6 درصدی تولید برای سال جاری میلادی خبر داد. مس فلزی پرمصرف در گذار از سوخت‌های فسیلی به انرژی‌های تجدیدپذیر بوده و بنابراین انتظار می‌رود که تقاضای آن در دنیا افزایشی باشد، در این شرایط بعید است که رشد عرضه بتواند پاسخگوی تقاضا در بازار این فلز ظرف سال‌ جاری و در بلند مدت باشد و به این ترتیب ناترازی عرضه و تقاضا از رشد بهای مس حمایت می‌کند.

آلومینیوم در سقف نرخ 7 ماهه

آلومینیوم نیز در دومین هفته از سال جدید میلادی وارد مسیر رشدنرخ شد؛ به نحوی که این فلز در معاملات آتی کامکس امریکا در هفته منتهی به روز 14 ژانویه رشدی 13 درصدی را به ثبت رساند و تا 2 هزار و 595 دلار به ازای هر تن صعود کرد که این رقم بیشترین نرخ فروش آن پس از ژوئن سال گذشته بود. تحلیلگراناین  بازار معتقدند کاهش موجودی آلومینیوم به همراه افزایش تقاضا از رشد بهای فلز نقره‌ای حمایت کرده است.

 بورس فلزات لندن اعلام کرد موجودی انبارهای آلومینیوم تحت اختیار این بورس بسیار کمتر از میزان موجودی آن در سال گذشته است؛ صعود بهای انرژی در کشورهای اروپایی و کاهش یا توقف واحدهای ذوب آلومینیوم و در ادامه تحریم آلومینیوم روسیه از سوی این بورس زمینه‌ساز این کاهش موجودی است.

کاهش موجودی، محرک جهش نرخ

موجودی تمام فلزات پایه در انبارهای تحت اختیار بورس‌کالای لندن در سال میلادی گذشته کاهش داشت؛ البته قلع در این میان یک استثنا بود. ظرف سال 2022 میزان موجودی نیکل در انبارهای بورس فلزات لندن نسبت به سال 2021 حدود 45 درصد کاهش داشت. موجودی آلومینیوم افتی 52 درصدی داشت، سرب با کاهش 54 درصدی موجودی و فلز روی با افت 85 درصدی موجودی روبرو شد.

این کاهش موجودی تنها مربوط به بورس فلزات لندن نیست؛ میزان ذخایر فلزات در انبارهای بورس شانگهای نیز در سال 2022 به کمترین میزان پس از 2017 رسید، کاهش موجودی فلزات در انبارهای بورسی دنیا، اگر همزمان با رشد تقاضا شود، می‌تواند محرک قوی برای رشد قیمتی در بازار فلزات پایه باشد.