به گزارش اکوایران، کاهش شاخص تورم مصرف‌کنندگان آمریکایی برای ماه دسامبر به رشد ارزش شاخص‌های اصلی وال‌استریت در روز پنج‌شنبه 12 ژانویه انجامید، این رویه تا اواسط روز جمعه 13 ژانویه نیز ادامه‌دار شد.

شاخص قیمت مصرف‌کنندگان آمریکایی (CPI) برای ماه دسامبر برابر 6.5 درصد اعلام شد که این رقم مطابق شاخص پیش‌بینی شده از سوی اقتصاددان آمریکایی شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز بود. در عین حال شاخص تورم مصرف‌کنندگان آمریکایی به کمترین میزان خود پس از اکتبر 2021 رسید.

.در این شرایط فروکش تورم برای مصرف‌کنندگان آمریکایی باعث شده تا فعالان بازارهای مالی دنیا به رشد حداکثر 25 واحدی نرخ بهره در مرحله بعد امیدوار شوند و این موضوع در عین تضعیف دلار آمریکا، موقعیت رشد ارزش سایر بازارهای مالی و کالایی در دنیا را فراهم کرده است.

گری برادشاو، مدیر پورتفولیوی هاجز کپیتال منیجر در دالاس، تگزاس، گفت: کاهش تورم در آمریکا نشانه‌ای مثبت از سوی سرمایه‌گذاران تلقی می‌شود، بنابراین احتمال بازدهی مناسب بازارهای مالی وجود دارد.

برخی از استراتژیست‌ها معتقدند که کاهش نرخ تورم در ایالات متحده، احتمالا راه را برای فدرال رزرو هموار می‌کند تا بتواند قیمت‌های مصرف‌کننده را بدون آسیب رساندن به رشد اقتصادی کاهش دهد.

پیتر کاردیلو، اقتصاددان ارشد بازار در Spartan Capital Securities در نیویورک می‌گوید: داده‌های CPI آمریکا برای ماه دسامبر نشان داد که تورم وارد مسیر کاهشی شده است.

پاتریک هارکر، رئیس فدرال رزرو فیلادلفیا و جیمز بولارد، رئیس فدرال رزرو سنت لوئیس، به تعدیل قیمت‌ها اشاره و آن را داده مثبتی تلقی کردند اما بر استمرار اجرای سیسات انقباضی برای کاهش تورم تاکید کردند.

فدرال رزرو پس از چهار مرحله افزایش متوالی 75 واحدی نرخ بهره، در ماه دسامبر 2022 نرخ بهره را 50 واحد افزایش داد. فروکش تورم در آمریکا باعث ایجاد امیدواری نسبت به رشد حداکثر 25 واحدی نرخ بهره در مرحله ابتدایی سال 2023 شده است. تحقق این پیش‌بینی سرمایه‌گذاران از سویی زمینه تضعیف دلار و از سوی دیگر زمینه رشد ارزش بازارهای مالی و کالایی را فراهم می‌کند.