به گزارش اکوایران، در معاملات روز سه‌شنبه 13 دی ماه، شاخص کل بورس پایتخت از ابتدا روند صعودی پیدا کرد و در یک ساعت ابتدایی توانست با رشد 9 هزار واحدی به کانال 1.6 میلیونی بازگردد. اما در ادامه شاخص کل و شاخص هم وزن هر دو روند نزولی پیدا کردند.

در پایان معاملات شاخص کل در سطح یک میلیون و 591 هزار و 373 واحد قرار گرفت که نسبت به روز دوشنبه هزار و 910 واحد افت کرد. 

شاخص هم‌وزن نیز امروز در یک ساعت اول بیش از 5 هزار واحد رشد کرد و پس از آن نزولی شد اما توانست بالاتر از سطح دیروز بایستد. در پایان معاملات سه‌شنبه شاخص کل هم وزن با رشد 2 هزار و 281 واحدی نسبت به روز کاری گذشته در رقم 475 هزار و 417 واحد ایستاد. 

همچنین شاخص کل فرابورس  با 31 واحد افزایش به رقم 20 هزار و 377 واحد رسید. 

بورس

عرضه و تقاضا در معاملات سه‌شنبه

در معاملات سه‌شنبه، 107 نماد صف خرید داشتند و 32 نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف های خرید با افت 53 درصدی به 426 میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف های فروش 186 درصد افزایش یافت و 623 میلیارد تومان بود.

در پایان معاملات نماد فاذر (شرکت صنایع آذر آب) با صف‌ خرید 77 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای پایانی بازار قرار گرفت. پس از فاذر، نمادهای میهن (شرکت بیمه میهن) و فسازان (شرکت غلتک سازان سپاهان) بیشترین صف خرید را داشتند. 

در سوی دیگر، بیشترین صف فروش در پایان معاملات سه‌شنبه به نماد گدنا اختصاص داشت و پس از گدنا، نمادهای ولبهمن، دلقما، خفنر و وآذر در رتبه‌های بعدی قرار داشتند.

نمادهای سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، 298 نماد رشد قیمت داشتند و 363 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 45 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 55 درصد بازار افت قیمت داشتند.  

خروج پول حقیقی از بورس

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی بود و 243 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. 

در معاملات روز سه‌شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام فولاد اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 34 میلیارد تومان بود. 

پس از فولاد، بزرگان بازار با خروج سرمایه حقیقی مواجه بودند و نمادهای فملی، خگستر، شپنا و فارس بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. وغدیر، درهآور، شستا و تاپیکو نیز در رتبه‌های بعدی بودند. 

در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به خودرو اختصاص داشت و از آن سه نماد بانکی؛ وتجارت، وپاسار و وبملت بیشترین ورود پول را داشتند.  

لیدرهای بازار

امروز سه نماد کگل، فملی، نوری و فولاد بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند و در مقابل نمادهای خودرو، خساپا و حکشتی بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل بازار به ثبت رساندند.  

در فرابورس نیز نمادهای شاوان، صبا و خدیزل بیشترین تأثیر افزایشی را بر شاخص کل فرابورس گذاشتند و نمادهای آریا، مارون و کگهر بیشترین تأثیر منفی را در افت شاخص کل فرابورس داشتند.

در بین نمادهای پرتراکنش بورس امروز نیز خودرو بیشترین تراکنش را داشت و خگستر و خساپا در رتبه های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز نمادهای دی، فرابورس و وکبهمن پرتراکنش‌ترین نمادها بودند.

ارزش معاملات 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 14 هزار و 846 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه هزار و 729 میلیارد تومان بود که 12 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می شود.

ارزش معاملات خرد سهام نیز با افزایش 27 درصدی به نسبت روز گذشته به رقم 9 هزار و 757 میلیارد تومان رسید. 

در معاملات امروز نماد خودرو (شرکت ایران خودرو) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 684 میلیارد تومان بود. 

پس از خودرو، نماد خساپا بیشترین ارزش معاملات را داشت و خگستر رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن شپنا و خبهمن در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز نیز سهام خودرو با تعداد 2 میلیارد و 127 میلیون و 828 هزار و 444 سهم در صدر قرار گرفته است. دی در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به نماد شستا تعلق داشت. نمادهای خگستر و وتجارت نیز در رتبه‌های بعدی قرار داشتند.

بورس