به گزارش اکوایران؛ بورس تهران سال جاری را با روند صعودی اسفند ماه 1400 آغاز کرد. روند صعودی شاخص کل و هم وزن در دو ماه ابتدایی امسال، رشد بیشتری را برای نماد‌های سبک بازار با بازدهی بیشتر شاخص کل هم وزن در پی داشت. خرداد ماه و تابستان امسال که بازار روندی نزولی به خود گرفته بود؛ باعث افت تراز بیشتری در شاخص کل به نسبت شاخص کل هم وزن شد که کاهش قیمت بیشتری را برای شاخص‌سازان به همراه داشت. این رویه باعث شد تا نماد های سبک در شش ماهه سال جاری بازدهی بالاتری را به نسبت شاخص‌سازان به ثبت برسانند.

در فصل پاییز بازار کمی به سمت تعادل رفت. در مهر ماه شاخص کل هم وزن افت تراز بیشتری به نسبت شاخص کل داشت و در آبان ماه نیز شاخص کل رشد تراز بیشتری را به نسبت هم وزن به ثبت رساند. آذر ماه روند رشد قیمتی بیشتر نماد های سبک به بازار برگشت و بورس تهران دوباره شاهد افزایش تراز بیشتر شاخص کل هم وزن بود. برآیند عملکردی این دوشاخص اصلی بازار سرمایه در 9 ماهه امسال 9.4 درصد رشد تراز برای شاخص کل و 28 درصد افزایش تراز برای شاخص هم وزن به دنبال داشت. بازدهی نزدیک به 3 برابری شاخص هم وزن نسبت به شاخص کل نشان می دهد که بورس تهران تا انتهای پاییز سال بهتری را برای نماد های سبک بازار در پیش داشته است. این رویه را می‌توان در بازدهی شاخص صنایع سبک و سنگین بازار از ابتدای سال مشاهده کرد.

بازدهی شاخص صنایع در 9 ماهه 1401

در میان 30 صنعت بزرگ بورس تهران، 9 صنعت ارزش بازاری بیش از هزار همت دارند. این 9 صنعت به صنایع سنگین و شاخص‌ساز معروف هستند که تأثیر بسزایی در روند شاخص کل می‌گذارند. در میان این 9 صنعت، صنعت فرآورده های نفتی با 38.7 درصد بازدهی و صنعت مواد دارویی با 33 درصد افزایش تراز بازدهی بیشتری به نسبت شاخص کل هم وزن در 9 ماهه سال جاری داشتند.

بازدهی صنایع 9ماهه زیاد10.12

سه صنعت صدرنشین بازدهی 9 ماهه، بازدهی بیش از 50 درصد داشتند. صنعت حمل و نقل با 82 درصد افزایش تراز شاخص، بیشترین بازدهی را تا انتهای فصل پاییز به ثبت رسانده است. بعد از حمل و نقل، صنعت تأمین آب و برق و گاز با 80.7 درصد بازدهی، دومین جایگاه بازدهی 9 ماهه را به دست آورد. صنعت اطلاعات و ارتباطات نیز که در فصل پاییز بیشترین افت تراز شاخص را در بین 30 صنعت بزرگ بورس تهران داشت؛ در مجموعه 9 ماهه امسال 64.8 درصد افزایش تراز داشته و سومین بازدهی بالا را در بین این 30 صنعت به دست آورده.

بازدهی صنایع 9ماهه کم10.12

در میان صنایع سبک بازار؛ سه صنعت محصولات فلزی، رادیویی و فنی مهندسی کمترین بازدهی را در این 9 ماهه داشته‌اند. فرای سه صنعت قبل، چهار صنعت سنگین بازار نیز بازدهی کمتر از شاخص کل در 9 ماهه امسال به ثبت رساندند. در میان این چهار صنعت نیز تنها صنعت سرمایه‌گذاری‌ها بازدهی مثبت داشته است. صنعت استخراج کانه‌های‌ فلزی با 25 درصد افت تراز کمترین بازدهی را در بین صنایع به ثبت رساند و پس از آن، دو صنعت بانکی و فلزات اساسی با 14 درصد و 7.3 درصد افت تراز بازدهی منفی داشتند. عملکرد ضعیف صنایع سنگین بازار در این 9 ماهه باعث شده تا شاخص کل نتواند بازدهی مناسبی به نسبت شاخص هم وزن به دست آورد. در بررسی بازدهی شاخص صنایع، نکته قابل توجه این است که گاهاً صنایعی که بازدهی ضعیفی را در چندین ماه متحمل شده‌اند مورد توجه بازار قرار می گیرند و یا صنایعی که بازدهی بالایی داشتند با خبر منفی کوچکی دچار ریزش می‌شوند. به عنوان مثال؛ صنعت استخراج کانه های فلزی که در 9 ماهه امسال بیشترین افت تراز را به ثبت رسانده در روز های ابتدایی دی ماه با تقاضای زیادی همراه بوده است.