به گزارش اکوایران، معاملات امروز بازار سهام پس از نوسان دقایق ابتدایی با نزول شاخص کل ادامه یافت و تا نزولی بود. در پایان معاملات شاخص کل 26 هزار و 119 واحد پائین‌تر از روز قبل ایستاد و به سطح یک میلیون و 564 هزار و 375 واحد رسید. 

شاخص هم وزن نیز در پایان معاملات امروز 4 هزار و 631 واحد نسبت به روز شنبه پائین آمد و در رقم 464 هزار و 375 واحد ایستاد. 

شاخص کل فرابورس هم قرمزپوش شد و 101 واحد افت کرد و به رقم 20 هزار و 24 واحد رسید.

بورس

ریزش شاخص در روز رشد قیمت دلار

ریزش شاخص در روز یکشنبه در حالی رخ داد که قیمت دلار در بازار آزاد روند صعودی داشت. ناظران و کارشناسان سقوط شاخص در روز شنبه را با ریزش قیمت دلار آزاد و کاهش دستوری قیمت دلار نیمایی مرتبط می‌دانستند. اما امروز با وجود رشد قیمت دلار در معاملات بازار آزاد، شاخص باز هم ریزش قابل توجهی را پشت سر گذاشت. 

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، 239 نماد رشد قیمت داشتند و 429 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 36 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 64 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

تداوم خروج پول حقیقی از بورس

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای دومین روز متوالی منفی بود و 778 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. 

در معاملات روز یکشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام بوعلی اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 52 میلیارد تومان بود. روز گذشته نیز بوعلی بیشترین خروج بازار را ثبت کرد.

پس از بوعلی، بزرگان بازار با خروج سرمایه حقیقی مواجه بودند و نمادهای فارس، فملی، شپنا و فولاد بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. خساپا، نوری، شستا، وبملت، وغدیر و شبندر نیز در رتبه‌های بعدی بودند. 

در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به دو نماد خودرویی؛ خاور و خودرو تعلق داشت. 

لیدرهای بازار سهام

امروز نمادهای فارس، فولاد و میدکو بیشترین تأثیر را در ریزش شاخص کل بورس داشتند و در مقابل نمادهای خودرو، خساپا و دانا بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل بازار به ثبت رساندند. در میان گروه‌های بازار، دو گروه خودرو‌یی‌ها و بیمه‌ها از معدود گروه‌هایی هستند که تعداد نمادهای سبزپوش آن‌ها بیشتر است. 

در فرابورس نیز نمادهای آریا، زاگرس و فغدیر بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس گذاشتند و نمادهای بپاس، کگهر و خدیزل بیشترین تأثیر افزایشی را در افت شاخص کل فرابورس داشتند.

در بین نمادهای پرتراکنش بورس امروز نیز خودرو بیشترین تراکنش را داشت و خگستر و شستا در رتبه های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز نمادهای گدنا، دی و فرابورس پرتراکنش ترین نمادها بودند.

عرضه و تقاضا در معاملات یکشنبه

در معاملات امروز، 92 نماد صف خرید داشتند و 40 نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف های خرید با رشد 28 درصدی به 334 میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف های فروش 42 درصد کاهش یافت و 228 میلیارد تومان بود.

در پایان معاملات نماد فاذر (شرکت صنایع آذرآب) با صف‌ خرید 50 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای پایانی بازار قرار گرفت. پس از فاذر، نمادهای دانا (شرکت بیمه دانا) و بالاس (شرکت مهندسی ساختمان تأسیسات راه آهن) بیشترین صف خرید را داشتند. 

در پایان معاملات، بیشترین صف فروش به نماد ولبهمن (شرکت بهمن لیزینگ) اختصاص داشت، پس از ولبهمن، نمادهای حآسا، تماوند، قثابت و پارتا در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. 

افت ارزش معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 18 هزار و 497 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 7 هزار و 914 میلیارد تومان بود که 43 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می شود.

ارزش معاملات خرد سهام نیز با کاهش 18 درصدی به نسبت روز دوشنبه به رقم 8 هزار و 140 میلیارد تومان رسید. 

 جدول معاملات

در معاملات امروز نماد خودرو (شرکت ایران خودرو) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 395 میلیارد تومان بود. 

پس از خودرو، خگستر بیشترین ارزش معاملات را داشت و خساپا رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد شپنا و فولاد در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات نیز سهام خودرو با تعداد یک میلیارد و 345 میلیون و 500 هزار و 753 سهم در صدر قرار گرفته است. شستا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خساپا تعلق داشت. دو نماد دی و خگستر نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. 

بورس