به گزارش اکوایران، بورس تهران مدت ها است که از روند تورمی کشور عقب مانده و فعالان این بازار تنها از طریق نوسانگیری و سفته بازی سود اندکی را به چنگ می آورند. اغلب افرادی که برای سرمایه گذاری اهداف بلند مدت داشتند و به اصطلاح هولدر نامیده می شوند؛ از بازار بورس خارج شدند و پول های خود را به بازار های موازی منتقل کرده اند. با این وجود گاهی با افزایش فاصله بورس تهران با تورم کشور و نرخ دلار و طلا، بازار موجی صعودی را آغاز می کند. این امواج صعودی که نمونه معروف و شناخته شده آن را در بهار و تابستان 99 و زمستان 98 شاهد بودیم، یک نیاز اساسی بازار محسوب می شوند. موج های صعودی سال‌های 98 و 99 به واسطه مدیریت نادرست بازار و حمایت های شدید در تراز های پر ریسک، ضربه ای سنگین به بازار زد و باعث شد تا تعداد زیادی از عموم مردم دارایی های خود را بفروشند و سهام بخرند. نتیجه این سیاست گذاری نیز از بین رفتن اعتماد عمومی نسبت به بورس شد که زیان اصلی آن در نهایت به فعالان بازار سرمایه و اقتصاد کشور وارد شد.

حال پس از چندین ماه بازدهی نامناسب شاخص های بورس تهران، رشد نرخ دلار و قیمت طلا موجب شکل گیری یک روند صعودی قدرتمند در شاخص کل شد. این روند صعودی شاخص کل از 20 آذر ماه آغاز شد و بازار در 13 روز معاملاتی تا 7 دی ماه 19.3 درصد افزایش تراز داشت. با تمام عقب ماندگی که در قیمت سهام بازار دیده می شود؛ یک اقدام توانست مچ بازار را بخواباند. روز پنجشنبه 8 دی ماه با استعفای علی صالح آبادی موافقت شد و محمدرضا فرزین را به سمت رئیس کل بانک مرکزی منصوب شد.

اولین اقدام محمدرضا فرزین صحبت هایی بود که در برنامه زنده گفتگوی ویژه خبری داشت و اعلام کرد، ارز نیمایی در قیمت 28 هزار و 500 تومان تثبیت خواهد شد. این صحبت ها در حالی انجام گرفت که قیمت دلار نیمایی روز چهارشنبه 29 هزار و 400 تومان بود و بورس تهران نزدیک به 71 هزار واحد رشد داشت و روندی صعودی خود را دنبال می کرد. با اعلام تثبیت نرخ ارز در روز پنجشنبه و تزریق امروز ارز در سامانه نیما، نرخ دلار نیمایی به شکلی کاملاً دستوری به 28 هزار و 500 تومان کاهش یافت. این اقدام رئیس کل جدید بانک مرکزی که به عنوان اولین اقدام ایشان قلمداد می شود؛ مانند پتکی بر سر شاخص کل کوبیده شد. شاخصی که پنج روز پیاپی رشد تراز داشت و حتی روز چهارشنبه نزدیک به 71هزار واحد افزایش را تجربه کرد؛ امروز بیش از 56 هزار واحد ریزش داشت. ریزش امروز بازار در 26 ماه اخیر بی سابقه بوده که می توان آن را از اولین دستاورد های رئیس جدید بانک مرکزی دانست.

همچنین اطلاعیه بورس کالا در هفته گذشته مبنی بر تغییر نرخ محاسباتی بهای تمام شده بعضی از صنایع فعال در بورس کالا، از نرخ نیمایی به نرخ شناور بین ارز نیمایی و ارز توافقی، نشان می داد که کارایی پایین ارز نیمایی باعث شده تا بورس کالا یک گام در جهت حذف این ارز بردارد. با تغییراتی که در بانک مرکزی اتفاق افتاد، این اقدام شکست خورد و امروز عملی شدن این اطلاعیه به تصمیم ستاد تنظیم بازار کشور موکول شد.