به گزارش اکوایران، بورسی‌ها در شرایطی به استقبال معاملات روز یکشنبه می‌روند که روز شنبه شاخص بورس تعدیل شد. برای پیش بینی بورس امروز –یکشنبه 11 دی- به روند بازار سهام در روز شنبه نگاه می‌کنیم. در اولین روز هفته شاخص کل سقوط 56 هزار و 819 واحدی داشت و شاخص کل هم‌وزن 11 هزار و 674 واحد ریزش کرد. شاخص کل فرابورس نیز 290 واحد پائین آمد. 

در پایان معاملات ‌روز شنبه، 194 نماد رشد قیمت داشتند و قیمت سهام 470 نماد کاهش یافت، به عبارت دیگر، 29 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 71 درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز شنبه در بورس شرکت تجارت الکترونیک پارسیان (رتاپ)، شرکت هلدینگ مپنا (رمپنا)، شرکت ایرکا پارت صنعت (خکار) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌ توسعه حمل و نقل ریلی پارسیان (حپارسا)، شرکت ریل سیر کوثر (حسیر) و شرکت مدیریت سرمایه گذاری کوثر بهمن (وکبهمن) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت 

در بورس نمادهای ولصنم (شرکت لیزینگ صنعت و معدن)، شیراز (شرکت پتروشیمی شیراز) و فباهنر (شرکت مس باهنر) در روز شنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت قند شیروان (قشیر)، شرکت پویا زرکان آق دره (فزر) و شرکت بیمه نوین (نوین) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

در معاملات شنبه، 88 نماد صف خرید داشتند و 122  نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف های خرید با افت 71 درصدی به 261 میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف های فروش 149 درصد افزایش یافت و 398 میلیارد تومان بود.

پیش بینی بورس

در پایان معاملات نماد وکبهمن (شرکت مدیریت سرمایه گذاری کوثر بهمن) با صف‌ خرید 9 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای پایانی بازار قرار گرفت. پس از وکبهمن، نمادهای خموتور (شرکت موتورسازان تراکتورسازی ایران) و ساینا (شرکت صنایع بهداشتی ساینا) بیشترین صف خرید را داشتند. 

در پایان معاملات، بیشترین صف فروش به نماد بوعلی (شرکت پتروشیمی بوعلی) اختصاص داشت، پس از بوعلی، نمادهای نوری، بمپنا، ولبهمن و شغدیر در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. 

پیش بینی بورس

پیش بینی بورس امروز 

در معاملات روز شنبه شاخص بورس سقوط چشمگیری را پشت سر گذاشت و بیشترین ریزش در 2 سال اخیر را به ثبت رساند. بدین ترتیب شاخص کانال 1.6 میلیونی را از دست داد.  

در پایان معاملات شنبه، تعداد نمادهای قرمز بازار بیشتر بود و قیمت سهام 71 درصد نمادهای بازار کاهش یافت. بدین ترتیب شاخص هم وزن نیز بیش از 11 هزار واحد ریزش کرد. 

دیروز نمادهای فولاد، کگل و فملی بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل داشتند و این سه نماد بزرگ بازار در مجموع 10 هزار و 600 واحد شاخص را پائین کشیدند. نمادهای فارس، کچاد و شپنا نیز در رتبه‌های بعدی بودند. 

از سوی دیگر سرانه فروش هر کد معاملاتی حقیقی بیشتر از سرانه خرید بود. سرانه فروش هر حقیقی به طور میانگین 23 میلیون و 700 هزار تومان و میانگین سرانه خرید 21 میلیون و 200 هزار تومان بود. 

علاوه بر این دیروز شاهد خروج پول حقیقی بودیم. 801 میلیارد تومان سرمایه حقیقی خارج شد که بیشترین رقم در 2 ماه اخیر است. 

نمادهای بوعلی، وغدیر، نوری، شستا، شپنا، فارس، فملی، پارس، خودرو، فولاد و خساپا بیشترین خروج پول را را ثبت کردند. 

دیروز در نیم ساعت ابتدایی نرخ افت شاخص بیشتر بود اما پس از آن نرخ نزول شاخص کاهش یافت. با این حال صف‌های فروش تا پایان معاملات طویل بودند و بازار با مازاد عرضه 153 میلیارد تومانی بسته شد. 

کارشناسان پائین کشیدن نرخ دلار نیمایی را عامل اصلی ریزش بازار می‌دانند. محمدرضا فرزین، رئیس پیشین بانک ملی، که در انتهای هفته رئیس کل بانک مرکزی شد و در اولین اقدام قیمت دلار نیمایی را 28 هزار و 500 تومان تعیین کرد. در حالی که قیمت دلار در بازار آزاد به بالاتر از 40 هزار تومان رسیده بود و دلار نیمایی نیز تا نزدیکی 30 هزار تومان رشد کرده بود. تصمیمی که با هدف کنترل نرخ دلار اتخاذ شده اما موجب ریزش قیمت‌ها در بازار سهام و خروج سرمایه قابل توجهی از بورس شد. سرمایه‌ای که می‌تواند با وارد شدن به بازارهای موازی موجب رشد تقاضای دلار، طلا، سکه و خودرو شود. بنابراین سرکوب نرخ نیما می‌تواند نه تنها به بازار سرمایه ضربه بزند، بلکه سرمایه‌های این بازار را به بازار ارز سرازیر کند. در چنین شرایطی به نظر می‌رسد فعلا انرژی صعودی بورس از بین رفته است. 

پیش بینی بورس