به گزارش اکوایران، در جریان معاملات امروز ارزش بورس تهران به رقم 5 هزار و 691 همت (هزار میلیارد تومان) رسید تا فاصله کمی با  رقم 5 هزار و 700 همت داشته باشد.  گروه خودرویی با بیش از 685 میلیارد تومان همچنان صدرنشین برترین گروه‌های صنعتی از منظر ارزش معاملاتی است و بعد از آن گروه فرآورده های نفتی (پالایشی‌ها) با اختلاف خیلی کم و با ارزش حدود 647 میلیارد تومانی در رتبه دوم این جدول قرار گرفته است.

سکه رفاه بورسی امروز در سقف قیمتی خود به صف خرید نشست تا تقاضا برای سکه یک روزه در قیمت 19 میلیون تومانی خودنمایی کند. دلار هم به رشد ادامه داد و 40 هزار تومان شد تا شاهد اظهارات دور از انتظار وزیر صمت در خصوص قیمت خودرو در بازار آزاد باشیم. وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: «از آنجا که عرضه و تقاضای خودرو در بازار متوازن نیست، خودرو به نادرستی تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای شده و افرادی که می‌خواهند ارزش پول خود را حفظ کنند به سراغ خرید خودرو می‌روند. پس وقتی قیمت دلار افزایش پیدا می‌کند قیمت خودرو نیز بالا می‌رود. اگر دلار نیز پایین بیاید قیمت خودرو نیز کاهش پیدا می‌کند.»

بورس کالا فردا یکشنبه ۴ دی ماه میزبان عرضه ۲ هزار دستگاه خودرو پژو ۲۰۷ دستی سفید است. این بار درصد پیش پرداخت سفارش خرید برای این محصول در این عرضه 100 درصد تعیین شده است.

از سوی دیگر دبیر انجمن سیمان علی اکبر الوندیان از کاهش ۲۰ تا ۲۳ درصدی سوخت کارخانه‌های سیمان خبر داد و گفت: «گاز بیش از ۵۰ کارخانه سیمان تقریباً قطع شده است، از سوی دیگر برق واحد‌های تولیدی نیز به تدریج دچار محدودیت شده‌اند.»

در خصوص وضعیت برجام نیز محمد مرندی مشاور رسانه‌ای تیم مذاکره کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که «ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست، اگر ایران سلاح هسته‌ای می‌خواست، یک سال پیش ساخته بود. تهران آماده از سرگیری رایزنی‌ها و به نتیجه رساندن آن است.»

این در حالی است که مرندی چند ماه پیش در خصوص مذاکرات برجام در حساب توئیتری خود اعلام کرده بود که مذاکرات را عقب بیندازید چرا که اروپایان به زمستان سخت دچار خواهند شد و به میز مذاکره بر می‌گردند و حالا در اولین روز از زمستان جناب مشاور از آمادگی تهران برای از سرگیری مذاکرات صحبت می‌گوید.

تحلیل تکنیکی شاخص بورس

از منظر تکنیکالی شاخص بورس در ادامه روند صعودی ایجاد شده (موج سوم) توانست به محدوده قمیتی 78 درصدی از موج قبلی خود برسد و خود را بالای یک میلیون و 530 هزار واحدی تثبت کند. با این روند در صعود شاخص این احتمال وجود دارد که به گفته فعالان کف بازار سرمایه شاخص بتواند یک بار دیگر به محدوده یک میلیون و 600 هزار واحدی خود برسد. 

بورس تهران اولین روز برفی تهران، در فصل زمستان را گرم و پر شور آغاز کرد. شاخص با رشد 41 هزار و 802 واحدی خود را به محدوده یک میلیون و 538 هزار واحدی رساند. شاخص هم وزن هم از قافله رشد عقب نماند و با افزایش بیش از 10 هزار واحدی به بالای مقاومت 450 هزار واحدی کلاسیک خود رسید.

شاخص هم وزن مقاومت 450 هزار واحدی کلاسیک ایجاد شده در اردیبهشت ماه سال جاری را از سر راه برداشت تا در اوج هیجان ایجاد شده در اندیکاتور RSI خود را بالای محدوده 450 هزار واحدی ببیند.

 

هم وزن