به گزارش اکوایران، آذر ماه سال جاری برای بورس تهران یک ماه صعودی بود. در این ماه اکثر شاخص های بازار سرمایه با رشد تراز همراه بودند. این رشد تراز از چندین عامل نشأت می گرفت. بورس تهران در روز های جاری از همه جهت عقب مانده محسوب می شود. در فصل تابستان و مهر ماه، بازار با افت تراز شاخص ها همراه بود؛ این در حالی است که شرایط تورمی اقتصاد ایران انتظارات مثبت برای بازار به همراه می آورد. با جمع شدن پتانسیل رشد بازار و شروع افزایش نرخ دلار و قیمت طلا و سکه، روند صعودی شاخص ها از میانه آبان ماه آغاز شد. در انتهای آبان ماه شاخص کل 7.6 درصد و شاخص کل هم وزن 6.7 درصد رشد داشتند. در آذر ماه بازار روند صعودی خود را تثبیت کرد اما این بار نوبت صنایع خرد بازار بود که رشد بیشتری را تجربه کنند.

 با ایستادن شاخص بورس در سطح یک میلیون و 496 هزار واحد، بازدهی بورس در آذر ماه به مثبت 6.2 درصد رسید. شاخص 14 روز صعودی را پشت سر گذاشت و در 8 روز نزول کرد. شاخص کل هم وزن نیز در آخرین روز کاری آذر نسبت به آخرین روز معاملاتی آبان ماه 41 هزار و 181 واحد بالاتر ایستاد. بنابراین شاخص هم وزن رشد 10.2 درصدی را در آبان پشت سر گذاشت. با تمام این تفاسیر و رشد شاخص کل بازار؛ فعالان بازار سرمایه معتقدند که روند حال حاضر ضعیف تر از روندی است که باید واقع شود. تحلیل گران مالی در این روز ها بیان می کنند که بورس تهران با عقب ماندگی خود در تابستان و رشد نرخ دلار و سکه، می بایست روز های بیشتری را در آذر ماه سبز پوش می شد و این ضعف روند را ناشی از ترس می داند. ترسی که نتها در دل مردم نسبت به رشد های ناگهانی بازار با تجربه سال 99 ایجاد شده، بلکه همین تجربه باعث دست به عصا بودن مسؤلین بازار نیز شده است.

بازدهی شاخص 30 صنعت بزرگ بورس تهران

در جریان معاملات آذر ماه تنها دو صنعت از 30 صنعت بزرگ بورس تهران کاهش تراز داشتند. جای تعجب اینجاست که در میان این دو صنعت نام صنعت فرآورده های نفتی دیده می شود که یک صنعت دلاری به حساب می آید و رشد نرخ دلار عاملی حمایتی برای این صنعت در آذر ماه بوده است. در میان این 30 صنعت، هشت صنعت بازدهی بیش از 10 درصد را در آذر ماه تجربه کرده اند که اکثر آن ها جزء صنایع کوچک بازار محسوب می شوند.

بازدهی صنایع در آذر خیلی10.02

صنعت ماشین آلات در آذر ماه امسال با 18.88 درصد افزایش شاخص مواجه بود که باعث صدرنشینی این صنعت در بازدهی آذر ماه شد. بعد از صنعت ماشین آلات، صنعت قند و شکر با 15.28 درصد رشد تراز شاخص رتبه دوم بازدهی ماهانه را به دست آورد و پس از آن صنعت کاشی و سرامیک با 13.29 درصد سوم شد. سه صنعت ابتدایی بازدهی آذر ماه به خوبی نشان می دهد که بورس تهران در این ماه با رشد بیشتر صنایع خرد همراه بوده است. با تمام این تفاسیر بازار بورس تهران نیازمند جلب توجه و اعتماد مردم برای بهبود شرایط خود و اقتصاد کشور است.

بازدهی صنایع در آذر10.02