در جریان معاملات امروز بازار سرمایه ، شاخص بورس تهران برای دومین روز متوالی رشد کرد و 20 هزار واحد بالا آمد. گروه فراکاب‌ها (بورس، فرابورس، انرژی) جزء گروه‌های پر تقاضای بازار به حساب می‌آمدند و همچنان گروه بانک‌ها  مورد استقبال قرار گرفت.

بانک صادرات به واسطه افشاهای با اهمیتی که در سامانه کدال منتشر کرد این روز‌ها با صف‌های خریدی مواجه است. این بانک چند روز پیش 3 درصد از نماد ایران خودر را به مزایده گذاشت و امروز هم نمادهای شبندر، شپنا و شتران و شبریز را آگهی کرد تا در 30 آذر ماه سال جاری این نمادها را به فروش برساند. البته قیمت‌های اعلامی در این آگهی‌ها انتقاد اهالی بازار سرمایه را در پی داشته است.

خودرویی‌ها کمی از قافله امروز بازار عقب ماندند و در محدوده صفر تابلویی معامله شدند تا به گفته فعالان بازار کمی صبوری به خرج بدهند تا دیگر گروه‌ها هم به آنها برسند. خودرویی‌ها در طی هفته‌های اخیر اوضاع بهتری نسبت به سایر گروه‌ها داشتند و حالا به نظر می‌رسد مسیر حرکت پول‌ها از خودرویی‌ها به سمت گروه‌های بانکی منتقل شده است.

اما در خصوص نرخ گاز صنایع بورسی، فریبرز کریمایی، قائم مقام انجمن کارفرمایی پتروشیمی ایران به خبرگزاری بازار سرمایه گفته که: «شرکت های اوره ساز ،  اوره خود را ۷۵۶ تومان تحویل می‌دهند، در حالی که فقط پول گاز خوراک و سوخت این شرکت ها ۴ هزار تومان است.»

کریمایی این موضوع را هم اضافه کرد که «دولت تا این لحظه بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان به اوره سازان بدهکار است و سال گذشته نهایتاً یک ردیف اختصاص داده شد؛ اما این ردیف فقط ظاهر قضیه است.»

در همین باره، یکی دیگر از کارشناسان بازار سرمایه به خبرگزاری بازار سرمایه در خصوص نرخ‌های گاز گفت «ادامه قطع گاز صنایع، نرخ ارز را بالاتر می‌برد. مشکل بازار ارز ایران، در سمت عرضه است. هر عاملی که عرضه ارز را مختل کند، در نهایت سبب تحریک تقاضای سرمایه‌ای در بازار ارز و افزایش نرخ ارز خواهد شد. شاید تأثیر قطعی گاز و توقف تولید در شرکت‌های تولیدی، در کوتاه مدت اثر خود را بر روی بازار ارز نشان ندهد؛ اما در بلندمدت کاهش تولید و به تبع آن کاهش صادرات حتماً نرخ ارز را نیز متأثر خواهد کرد.»

تحلیل تکنیکی شاخص بورس

سطح یک میلیون و 400 هزار واحد مرز روانی مهمی برای معامله‌گران است که همچنان شاخص بورس تهران در حوالی آن در نوسان است. دودلی اهالی بازار سرمایه را می‌توان در این مورد به چشم دید. ترس از افزایش سطح عمومی قیمت‌ها و تورم افسارگسیخته‌ای که با جا ماندن بازار سرمایه همراه بوده و همچنین مشکلات ایجاد شده برای صنایع که تولیدات و به تبع آن سودآوری شرکت‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد را می‌توان در حال و روز بورس تهران دید.

در صورتی که شاخص نتواند از پس مقاومت یک میلیون و 400 هزار واحدی برآید باید انتظار افت‌های بیشتری را از شاخص داشت. در غیر این صورت و با شکست این مقاومت شاخص اعداد و ارقام بالایی را فتح خواهد کرد.

امروز شاخص در نیمه اول بازار توانست با رشد خوبی، بیش از 16 هزار واحد رشد داشته باشد. اما در نیمه دوم بازار این سرعت رشد با کاهش روبه‌رو شد و در نهایت در نیمه دوم تنها 5  هزار واحد دیگر رشد کرد.

از نظر تکنیکالی چون در مرحله یک اصلاح هستیم و همیشه در این اصلاحات است که خیلی از افراد حقیقی و حقوقی بازار مسیر را گم می‌کنند. این موضوع باعث ایجاد الگوهای مختلف کلاسیکی در روی نمودار می‌شود که باید تا تکمیل شدن و تایید این الگو پها آن‌ها را در حد یک احتمال دانست. همین طور که در چند روز گذشته این احتمال برای بازار وجود داشت که الگوی مثلثی را تشکیل بدهد که آن را نیز نصفه و نیمه تشکیل داد، حالا این احتمال هم ایجاد شده که ممکن است شاخص بورس تهران یک الگوی پرچم را تشکیل دهد.

به هر حال تا عبور از این احتمالا راه زیادی وجود ندارد و  شاخص ظرف یکی دو روز آینده حتماً یکی از این موارد را انتخاب خواهد کرد.

101