به گزارش اکوایران داده‌های وزارت کشاورزی نشان داد که صادرات غلات از اوکراین در هشت روز اول دسامبر 47.6 درصد نسبت به مدت مشابه در سال قبل کاهش یافته و به یک میلیون و 90هزار تن رسیده است. اوکراین یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان جهانی غلات است، در پی بروز تنش میان روسیه و اوکراین ظرف یک سال اخیر و در ادامه حمله روسیه به این کشور در روز 24 فوریه 2022 از تولید و صادرات غلات اوکراین به‌عنوان یکی از تامین‌کنندگان اصلی جهانی کاسته شد و این موضوع به اوج‌گیری بهای محصولات کشاورزی در دنیا انجامید.

گرانی بهای غلات و تشدید احتمال بروز قحطی در دنیا با توجه به بروز جنگ میان روسیه و اوکراین و ادامه‌دار شدن این جنگ، باعث شد تا سازمان ملل و ترکیه شروع به رایزنی با روسیه کرده و به این ترتیب از اواخر جولای، روسیه به ایجاد کریدور امنی برای صاردات غلات اوکراین رضایت داد. استمرار عرضه غلات اوکراین ظرف  نیمه دوم سال جاری میلادی از افت بهای محصولاتی نظیر گندم، ذرت و  دانه‌های روغنی حمایت کرد. با این وجود استمرار جنگ در خاک اوکراین به کاهش تولید غلات از سوی این کشور در سال زراعی جاری میلادی منجر شده و این موضوع، کاهش عرضه این محصولات از سوی اوکراین در سال بعد را به همراه دارد.

گندم در کف قیمت یک ساله

هر بوشل گندم در معاملات آتی بورس شیکاگو ظرف روز جمعه نهم دسامبر با نرخ 7.09 دلار به ازای هر بوشل معامله شد که این نرخ در بازه هفتگی افتی 4.5 درصدی، در بازه ماهانه کاهشی 11.7 درصدی و در بازه سالانه کاهشی 9.6 درصدی را به ثبت رساند. استمرار عرضه غلات از سوی اوکراین ظرف هفته‌های اخیر و افزایش تولید این محصول از سوی تولیدکنندگانی نظیر روسیه و آمریکا عامل این عقب‌نشینی قیمتی است.

اگرچه از نرخ غلات در بازار جهانی کاسته می‌شود اما انتشار هر خبری مبنی بر گسترش جنگ در ار وپای شرقی می‌تواند محرک رشد قیمت در بازار غلات باشد.

ریسک جدید بازار غلات

پس از حمله پهبادی اوکراین به روسیه در هفته گذشته که به گفته منابع روسی به کشته شدن 2 فرد روسی در خاکه این کشور منجر شد، پهبادهای روسیه زیرساخت انرژی در منطقه اودسا اوکراین را بمبران کردند. بندر اودسا یکی از اصلی‌ترین شاهراه‌های حمل غلات اوکراین است و حمله روسیه به زیرساخت انرژی در این منطقه، می‌تواند سیگنالی افزایشی برای اینب زارا به همراه داشته باشد.

یکولا سولکی، وزیر کشاورزی اوکراین، روز یکشنبه یازدهم دسامبر گفت: تاجران برنامه‌ای برای تعلیق محموله های غلات از بنادر اودسا در دریای سیاه به  دلیل حمله روسیه به سیستم انرژی این منطقه ندارند.

سولسکی در یک تماس تلفنی به رویترز گفت: مشکلاتی وجود دارد، اما هیچ یک از تاجران درباره تعلیق حمل و نقل صحبت نمی‌کنند. بنادر از منابع انرژی جایگزین استفاده می‌کنند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین اواخر روز شنبه دهم دسامبر در یک سخنرانی ویدئویی گفت بیش از 1.5 میلیون نفر در منطقه اودسا جنوبی پس از حملات پهپادهای روسیه با قطع برق روبرو شده‌اند. البته مقامات منطقه‌ای اودسا گفتند که برق مردم شهر در روزهای آینده وصل می‌شود، اما احیای کامل شبکه احتمالا دو تا سه ماه طول می‌کشد.

از ماه اکتبر، مسکو زیرساخت‌های انرژی اوکراین را با امواج گسترده حملات موشکی و پهپادی هدف قرار داده است.