به گزارش اکوایران، قیمت سنگ آهن آسیا به دلیل خوش بینی به بهبود بازار املاک چین در روز پایانی هفته افزایش یافت. هفته آینده کنفرانس سالانه کار در چین برگزار می‌شود و احتمال حمایت تصمیمات اخذ شده در این کنفرانس از بخش ساخت و ساز می‌تواند از بازار آهن و فولاد حمایت کرده و محرک بخش سنگ‌آهن باشد. به هر ترتیب امیدواری به بهبود تقاضا برای محصولات فولادی در چین و به تبع رشد تقاضا برای سنگ‌آهن باعث شد تاظرف 2 روز پایانی هفته سنگ‌آهن عیار 62 درصد وارداتی به بنادر شمالی چین به کانال 110 دلاری صعود کرده و در روز جمعه نهم دسامبر با ثبت رشد روزانه 1.7 دلاری با نرخ 112 دلار و 40 سنت به فروش رود. افزایش ارزش یوآن در برابر دلار آمریکا ظرف روزهای اخیر به کاهش زیان واردات سنگ‌آهن برای خریداران محموله‌های دریایی کمک کرده است.

زغال برای چینی‌ها گران شد

بهای زغال‌سنگ متالورژیک آسیا تحویل چین پس از چند هفته ثبات قیمتی در کانال 290 دلاری از اواسط هفته به کانال قیمتی 300 دلاری صعود کرد، به نحوی که در روز چهارشنبه هفتم دسامبر با نرخ 317 دلار به ازای هر تن قیمت خورد. البته ظرف روز هشتم و نهم دسامبر از بهای این محصول کاسته شد و پلتس پریمیوم آن را در روز نهم دسامبر برابر 310 دلار ارزیابی کرد. کاهش محموله‌های زغال در بنادر چین عامل این جهش قیمتی بود.

درحالی که بر نرخ زغال در چین به دلیل کمبود عرضه کاسته شد، زغال فوب استرالیا با نوسان محدود با نرخ 249 دلار و 50 سنت به فروش رفت. احتمال وضع سقف قیمتی بر نرخ زغال مصرفی در بازار داخلی استرالیا مانع از آن شد که تحرک در بازار زغال وارداتی به چین به بهبود نرخ موثری در بازار زغال چین منجر شود. به این ترتیب پلتس پریمیوم زغال آسیا، فوب استرالیا را در روز جمعه نهم دسامبر بدون تغییر نرخ روزانه 249 دلار و 50 سنت ارزیابی کرد.

عقب‌نشینی از خرید قراضه

روند افزایش نرخ در بازار قراضه وارداتی به ترکیه ادامه‌دار شد و پلتس در روز جمعه نهم دسامبر بهای قراضه وارداتی به ترکیه را با ثبت رشد روزانه 2.5 دلاری برابر 387.5 دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد، با این وجود گفته می‌شود که عدم اطمینان در خصوص روند تقاضا برای محصولات فولادی ترکیه در میان مدت مانع از حفظ این روند رو به رشد قیمتی در روزهای بعد می‌شود. ظرف روز پایانی هفته نیز فولادسازان ترکیه از خرید محموله با تحویل ژانویه عقب‌نشینی کرده و احتمال تغییر در روند بازار این محصول در هفته بعد وجود دارد.