به گزارش اکوایران بهای گندم در معاملات آتی بورس شیکاگو ظرف روزهای پایانی ماه نوامبر تا 7.6 دلار به ازای هر بوشل عقب‌نشینی قیمتی داشت که این رقم کمترین نرخ فروش آن ظرف سه ماه و نیم اخیر یعنی پس از اوت امسال بود. تا اواسط روز چهارشنبه 30 نوامبر هر بوشل گندم در بازه هفتگی کاهشی 4.3 درصدی، در بازه ماهانه افتی 13.9 درصدی و در بازه سالانه کاهش نرخی 2.4 درصدی را به ثبت رساند.

عرضه مستمر گندم اوکراین، نرخ غلات را کاهش داد

افزایش عرضه گندم از سوی اوکراین مهم‌ترین دلیل افت بهای این محصول در بازارهای جهانی بود. پس از یک دوره عدم قطعیت درخصوص وضعیت عرضه گندم، روسیه در توافقی با میانجیگری سازمان ملل  توافق کرد که ارسال محموله گندم از محل کریدرو امن تجاری بندر سیاه را تامین کند. این موضوع با کاهش نگرانی در خصوص عرضه زمینه افت بهای این محصول را فراهم کرد. از زمان شروع حمل غلات اوکراینی از مسیر کریدور امن تجاری، بیش از 11 میلیون تن غلات از این مسیر صادر شده است. این میزان عرضه  به شکل قابل توجهی از نگرانی در خصوص عرضه کاسته و بنابراین زمینه افت بهای این محصول استراتژیک را فراهم کرده است.

اوکراین سال زراعی گذشته حدود 86 میلیون تن برداشت غلات داشت. با توجه به جنگ در خاک اوکراین میزان برداشت غلات این کشور احتمالا به 50 تا 52 میلیون تن کاهش داشته باشد. با این وجود با توجه به رشد برداشت غلات از سوی کشورهای از جمله استرالیا، آرژانتین و ... بخشی از این کاهش اجباری تولید قابل جبران است، اما به هر ترتیب بازار جهانی مواد غذایی تا پایان این جنگ در تلاطم استمرار عرضه قرار دارد.

کاهش سرعت ارسال غلات با کارشکنی روسیه صحت دارد؟

توافق حمل غلات اوکراین مشروط به اجرای بازرسی گمرکی چهارجانبه از سوی نیروهای روسیه، اوکراین، ترکیه و سازمان ملل است. درواقع اوکراین و روسیه توافق کرده‌‌‌اند که تیم‌‌‌هایی کشتی‌‌‌ها را بررسی کنند تا مطمئن شوند فرد یا کالای ممنوعه‌‌‌ای به بنادر اوکراین نمی‌رود یا از آن خارج نمی‌شود. اوکراین ادعا می‌کند روسیه به عمد زمان بازرسی محموله غلات را افزایش می‌دهد تا از سرعت ارسال محموله غلات اوکراین کاسته شود. روسیه چنین ادعایی را رد کرده و میزان بازرسی را کاملا مطابق توافق می‌داند.