به گزارش اکوایران، در معاملات روز شنبه پنجم آذر ماه، شاخص کل بورس پایتخت نسبت به روز کاری قبل هزار و 979 واحد تنزل کرد و به رقم یک میلیون و 408 هزار و 208 واحد رسید.

شاخص هم وزن بورس نیز با رشد 799 واحدی در سطح 408 هزار و 101 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) 28 واحد پائین آمد و در سطح 18 هزار و 564 واحد قرار گرفت.  

خروج پول حقیقی از بورس

در مجموع معاملات شنبه، ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 141 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. 

 بیشترین خروج پول حقیقی به سهام شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 35 میلیارد تومان بود. پس از شپنا، نمادهای شبندر (شرکت پالایش نفت بندرعباس) و بپاس (شرکت بیمه پاسارگاد) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. 

بورس

نمادهای پیشران بازار سهام

امروز نمادهای «خودرو»، «حکشتی» و «خساپا» بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل  بورس  داشتند و در مقابل نمادهای «شبندر»، «شتران» و «شپنا» بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل داشتند.

در فرابورس نیز نمادهای «خدیزل»، «دتوزیع» و «قچار» بیشترین تأثیر افزایشی را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «آریا»، «زاگرس» و «شاوان» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص داشتند. 

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس خودرو صدرنشین است و خگستر و خساپا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای دی، کرمان و تلیسه پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند. 

ارزش معاملات بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 15 هزار و 788 میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 9 هزار و 395 میلیارد تومان بود که 60 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.  

امروز ارزش معاملات خرد سهام با کاهش 4 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 3 هزار و 147 میلیارد تومان رسید. 

عرضه و تقاضای بازار

در معاملات شنبه 53 نماد صف خرید داشتند و 37 نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 11 درصدی به 169 میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف‌های فروش 270 درصد کاهش یافت و 326 میلیارد تومان بود. در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید در رقم 97 میلیارد تومان ایستاد و بازار با مازاد تقاضا بسته شد. 

در پایان معاملات نماد وملی (هلدینگ گروه توسعه ملی) با صف‌ خرید 16 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای پایانی بازار قرار گرفت. پس از وملی، نمادهای مداران (شرکت داده پردازی ایران) و کپشیر (شرکت پشم شیشه ایران) بیشترین صف خرید را داشتند. 

نقشه بازار سهام بر مبنای ارزش معاملات

بورس